Veelbelovende ontdekking: eeuwenoud medicijn verlaagt kans op nieuwe hartziekte

31 augustus 2020
Veelbelovende ontdekking: eeuwenoud medicijn verlaagt kans op nieuwe hartziekte

31 augustus 2020

Cardiologen uit Nederland en Australië hebben een veelbelovende ontdekking gedaan. Een lage dosis van een al eeuwenlang gebruikte ontstekingsremmer verlaagt de kans op een nieuwe hart- of vaatziekte met 30%. De Hartstichting steunde dit onderzoek. Vandaag maken de onderzoekers dit goede nieuws voor hartpatiënten bekend op een groot online Europees cardiologencongres.

Eeuwenoud medicijn

Dit onderzoek is gedaan met Colchicine, een natuurlijke ontstekingsremmer. Het wordt gewonnen uit herfsttijloos, een krokusachtig plantje. Het middel wordt al eeuwenlang gebruikt voor de behandeling van reumatische klachten, zoals jicht.

Waarom dit medicijn?

Artsen zagen dat reumapatiënten die het middel gebruikten, minder vaak hart- en vaatziekten hadden. Hierdoor ontstond het idee om te onderzoeken of dit medicijn ook ingezet kan worden bij hart- en vaatziekten. Hartinfarcten ontstaan door slagaderverkalking. Dit is een langdurig proces dat verergert door chronische ontstekingen.

Onderzoek bij 5.500 patiënten

Aan het onderzoek deden patiënten mee die ooit een hartinfarct hebben gehad of last hebben van vernauwde kransslagaders. Er deden 5.500 patiënten mee: de helft kreeg elke dag 0,5 mg Colchicine, de rest een nepmedicijn (placebo).

Minder hartinfarcten

Er traden minder (dodelijke) hartinfarcten op in de groep die het medicijn kreeg. Deze mensen hadden ook veel minder vaak een dotteroperatie nodig.

Goed nieuws voor hartpatiënten

Deze onderzoeksresultaten betekenen veel voor het voorkomen van complicaties bij de grote groep mensen die al iets aan hun hart hebben. Dit is een belangrijke prioriteit voor de Hartstichting.

Medicijn goedkoop en direct beschikbaar

De onderzoekers verwachten dat artsen het medicijn snel mogen voorschrijven aan patiënten die hartinfarct hebben gehad of vernauwingen hebben in de kransslagaders. Colchicine is in principe direct beschikbaar. Het moet alleen nog geregistreerd worden voor de behandeling van chronische hartklachten. Het is bovendien een goedkoop medicijn. Door ontdekkingen van dit soort nieuwe toepassingen voor bestaande medicijnen zijn de zorgkosten beter te beheersen.

Over het onderzoek

• Naam onderzoek: LoDoCo2 onderzoek (Low-dose colchicine for secondary prevention of cardiovascular disease)
  • Aan het onderzoek werkten cardiologen uit 30 Nederlandse en 9 Australische ziekenhuizen mee.
  • De Hartstichting steunde het onderzoek en ZonMw ondersteunde het onderzoek vanuit het programma Goed Gebruik Geneesmiddelen. Ook de Australische overheid en vier farmaceutische partners steunden het onderzoek.

Over de samenwerking

Dit initiatief maakt deel uit van een groot samenwerkingsverband tussen de Hartstichting en veertien andere organisaties in het hart- en vaatonderzoek: de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA). De partners werken samen en brengen middelen bij elkaar om sneller oplossingen voor hart- en vaatziekten mogelijk te maken.

Interessant om te lezen

Minder IC-opnames door bloeddrukmedicijnen?

Verschillen werking medicijnen bij mannen en vrouwen

Effecten van medicijnen voorspellen voor de individuele patiënt