Duizendste rookvrije sportterrein in Nederland

Hartstichting
Bron: Hartstichting

Staatssecretaris Paul Blokhuis hijst vanmiddag de vlag bij de duizendste rookvrije sportvereniging Ring Pass in Delft. Het aantal rookvrije buitensportverenigingen neemt hard toe. Op 1 september 2018 waren er 550 clubs rookvrij. Nu is het aantal bijna verdubbeld.

De stijging is mede te danken aan de steun van sportbonden en gemeenten. Ook is het maatschappelijke draagvlak voor rookvrije terreinen, waaronder sportterreinen blijvend hoog. Maar liefst 84% van de Nederlanders willen dat sportterreinen waar kinderen komen rookvrij zijn. Dit bleek uit een onderzoek dat maandag verscheen.

Floris Italianer, directeur Hartstichting en voorzitter Alliantie Nederland Rookvrij (ANR) trots:

“Bijna een verdubbeling van het aantal rookvrije sportterreinen is goed nieuws voor kinderen in Nederland. Hoe meer terreinen er rookvrij zijn, hoe minder kinderen in aanraking komen met roken. Door de gestage groei en de vele goede voorbeelden wordt het steeds makkelijker voor sportverenigingen om mee te gaan in de trend en ook rookvrij te worden. Uiteindelijk willen we ernaar toe dat het normaal is niet te roken op een sportvereniging. En dat gaat de goede kant op.”

Hockeyclubs relatief hardst op weg

Ruim 389 voetbalclubs zijn geheel of gedeeltelijk rookvrij. Maar hockey is relatief gezien het hardst op weg: met 184 clubs is meer dan de helft van alle hockeyclubs geheel of gedeeltelijk rookvrij.

Spreiding in Nederland

Wist je dat.....

De meeste rookvrije sportclubs bevinden zich in:

• Zuid-Holland (188)
  • ​Noord-Holland (180)
  • Gelderland (136)

Positieve ervaring

Sportverenigingen vinden het soms lastig om het besluit te nemen om hun terrein rookvrij te maken. Ze verwachten problemen in de handhaving van het beleid of zijn bang voor reacties van rokers. De ervaring leert dat het invoeren van een rookvrij-beleid in de praktijk vaak meevalt en de reacties over het algemeen positief zijn.

Mijlpaal voor Rookvrije Generatie

De duizendste rookvrije sportclub is een belangrijke mijlpaal op weg naar een Rookvrije Generatie. De Rookvrije Generatie wil rookvrij opgroeien vanzelfsprekend maken. Het is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds.

Via de website van de Rookvrije Generatie zijn er diverse hulpmiddelen beschikbaar om verenigingen op weg te helpen.

> Ga naar de website van de Rookvrije Generatie

Nieuws Rookvrije Generatie

Alle rookruimtes in horeca verdwijnen

Rookverbod op schoolpleinen in nieuwe schooljaar

Steun Preventieakkoord voor Rookvrije Generatie

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws