Driekwart Nederlanders pleit voor actief rookvrij beleid

Driekwart van de Nederlanders wil dat Nederland een actief rookvrij beleid voert. De steun hiervoor is toegenomen van 65% in 2014 naar 76% nu.  Deze cijfers komen uit een onderzoek naar het draagvlak voor tabaksontmoedigende maatregelen.

Van de Nederlanders die meededen aan het onderzoek:

• vindt 80% dat de overheid maatregelen moet nemen om te voorkomen dat jongeren beginnen met roken
  • vindt bijna 75% dat de samenleving zich inzet voor een Rookvrije Generatie

Naast een actief rookvrij beleid vanuit de overheid, vindt een ruime meerderheid dat ook bedrijven zich moeten inzetten voor een Rookvrije Generatie.

Zelf ook bijdragen

Bovendien wil de helft van de ondervraagden zelf een bijdrage leveren, onder andere door het gesprek met kinderen aan te gaan over de schadelijkheid van roken (64%), een online petitie te tekenen waarin de overheid wordt opgeroepen maatregelen te nemen (46%) of mensen aan te spreken die roken in het bijzijn van kinderen (40%).

Floris Italianer, directeur Hartstichting en voorzitter Alliantie Nederland Rookvrij (ANR):

"Het is prachtig dat Nederland de urgentie voor een Rookvrije Generatie met ons deelt. We zijn trots dat de maatschappelijke beweging die de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds bij de oprichting van de alliantie voor ogen hadden, onomkeerbaar is geworden. We vormen een breed, groeiend netwerk met zo’n 160 partners en elke week komen er partners bij. Dankzij deze krachtenbundeling, het brede maatschappelijke draagvlak en het groeiend aantal initiatieven boeken we succes en is er echt een verandering zichtbaar."

Steeds meer draagvlak

Het aantal partners groeit nog steeds. Zo sluit de gemeente Amstelveen zich vandaag als partner aan en verklaren we later deze week het 1000e sportterrein rookvrij. Maar ook bedrijven als Kruidvat en supermarkt Lidl zetten zich in voor een Rookvrije Generatie en hebben bijvoorbeeld aangekondigd geen tabakswaren meer te willen verkopen.

Waar wettelijk rookverbod?

7 op de 10 Nederlanders vinden dat uitbreiding nodig is van het rookvrij maken van het aantal plaatsen waar veel kinderen komen.

Nederlanders zijn het eens met een wettelijk rookverbod voor:

• kinderboerderijen (89%)
  • schoolterrein middelbare school (89% in 2019 vs 71% in 2009)
  • speeltuinen (87% in 2019 vs 65% in 2015)
  • omgeving van een kinderdagverblijf (85%)
  • buitensportterrein waar kinderen sporten (85%)
  • terrein van buitenzwembad (67%)
  • voetbalstadions (66% in 2019 vs 35% in 2009)
  • attractieparken (64% in 2019 vs 45 in 2015)
  • perrons (63 in 2019 vs 30% in 2009)

Om te voorkomen dat jongeren beginnen met roken vindt 71% ook dat sigaretten niet meer zichtbaar mogen worden uitgestald. In 2015 was dat nog 57%.

Daarnaast vindt 85% dat het Nederlands publiek geïnformeerd moet worden over de schadelijke gevolgen van roken.

Onderzoek is gedaan door onderzoeksbureau Kantar, in opdracht van KWF Kankerbestrijding.

• deelnemers: 1.127 Nederlanders van 18 jaar en ouder
  • periode: 25 maart t/m 9 april 2019

Sigrid Attema, manager Corporate Affairs KWF Kankerbestrijding en bestuurder ANR:

"Het aantal rookvrije locaties waar veel kinderen komen neemt hard toe en het maatschappelijk draagvlak om locaties rookvrij te maken is blijvend hoog. Dat is goed nieuws voor de kinderen in Nederland. Het is ook hard nodig, want 80% van de rokers is op jonge leeftijd begonnen en verslaafd geraakt. Bescherming van onze jeugd heeft daarom prioriteit.”

Wereld Niet Roken Dag op 31 mei

Wereld Niet Roken Dag staat dit jaar in het teken van longziekten veroorzaakt door roken. Roken veroorzaakt roken ook ziekten als COPD, hart- en vaatziekten en kanker. Ziekten die verschrikkelijk leed met zich meebrengen.

Michael Rutgers, directeur Longfonds en bestuurder ANR:

"​Artsen zien het leed van patiënten dagelijks in de spreekkamer. Daarom is het fantastisch dat zij steeds meer in beweging komen, zichtbaar actie voeren en keihard blijven duidelijk maken hoe schadelijk roken is en hoe belangrijk het is om kinderen hiertegen te beschermen. Bovendien komen zij in actie om hun patiënten echt te helpen om te stoppen met roken."

Succesvolle feiten ANR

• 158 partners aangesloten bij Alliantie Nederland Rookvrij
  • 85 gemeenten actief op weg naar een Rookvrije Generatie
  • 1000 rookvrije sportterreinen gerealiseerd
  • de 5 grootste pensioenfondsen zijn gestopt met investeren in de tabaksindustrie
  • De Rookvrije Generatie is opgenomen in het regeerakkoord en als gevolg hiervan de ondertekening Preventieakkoord

Rookvrije Generatie

De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds.

> Ga naar de website van de Rookvrije Generatie

Nieuws Rookvrije Generatie

Alle rookruimtes in horeca verdwijnen

Rookverbod op schoolpleinen in nieuwe schooljaar

Steun Preventieakkoord voor Rookvrije Generatie

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws