Dekkerbeurzen voor 10 getalenteerde wetenschappers

Gepubliceerd op: 02 augustus 2019
Laatst gewijzigd op: 02 augustus 2019

De Hartstichting heeft in juli 10 Dekkerbeurzen uitgereikt. Getalenteerde wetenschappers krijgen een persoonlijke onderzoeksbeurs. In totaal gaat het om een bedrag van 3,7 miljoen euro. De onderzoekers doen komende jaren vernieuwend onderzoek naar hart- en vaatziekten. De Hartstichting draagt zo bij aan de volgende generatie topwetenschappers in hart- en vaatonderzoek.

Er zijn 6 categorieën Dekkerbeurzen. In juli zijn de beurzen voor 4 categorieën uitgereikt, de overige 2 categorieën volgen in het najaar. Het is de 33e keer dat de Hartstichting de Dekkerbeurzen uitreikt. De Hartstichting kreeg voor de 4 categorieën in totaal 66 aanvragen.

Wat gaan de 10 wetenschappers doen met hun beurs?

Stijn Agten: verkalking tegengaan

Dr. Stijn Agten van de Universiteit Maastricht bestudeert een eiwit dat verkalking in bloedvaten kan afremmen. Zijn doel is om deze verkalking in een vroeg stadium op te sporen en kalkafzettingen in bloedvaten te voorkomen of terug te dringen

Dr. Marit Wiersma: rol van genen bij boezemfibrilleren

Dr. Marit Wiersma (Amsterdam UMC, locatie VUmc) onderzoekt hoe bepaalde afwijkingen in genen leiden tot boezemfibrilleren. Deze kennis is nodig om nieuwe testen en behandelingen voor deze hartritmestoornis te kunnen ontwikkelen.

Miranda Nabben: hartspier, hartfalen en molecuultransport

Dr. Miranda Nabben van het Maastricht UMC+ wil ontrafelen welke rol een bepaald eiwit speelt bij het ontstaan van hartfalen door verdikking van de hartspier. Doel is om naar man-vrouw verschillen te kijken en tot nieuwe behandelingen voor deze vorm van hartfalen te komen.

Jessica van Setten: oorzaak hartspierziekte

Dr. Jessica van Setten van het UMC Utrecht zoekt naar genen die de hartspierziekte gedilateerde cardiomyopathie veroorzaken. Bij deze hartziekte is de hartspier verslapt en wijder. De ziekte is niet te genezen. Jessica wil met haar onderzoek uiteindelijk de behandeling en de overlevingskansen van patiënten verbeteren.

Pieter Vader: hartfalen voorkomen na een hartinfarct

Dr. Pieter Vader van het UMC Utrecht onderzoekt hoe bepaalde moleculen beter aan het hart afgeleverd kunnen worden. Deze moleculen kunnen bijdragen aan het herstellen van de schade die een hart oploopt door een hartinfarct. Dat kan de ontwikkeling van hartfalen remmen of voorkomen.

Rik Olde Engberink: suikers tegen hartfalen

Dr. Rik Olde Engberink van het Amsterdam UMC onderzoekt een nieuwe behandeling bij hartfalen. Hij hoopt dat patiënten hierdoor minder water en zout vasthouden. De verwachting is dat de klachten van hartfalen verminderen en dat de ziekte minder ernstig verloopt.

Linda van Laake: voorkomen hartschade door chemotherapie

Dr. Linda van Laake van het UMC Utrecht doet onderzoek naar het voorkomen van hartschade door chemotherapie. Ze probeert het 24-uursritme van het het hart te beïnvloeden. Wat gebeurt er als als je de chemokuur geeft op een tijdstip dat het hart minder gevoelig is voor schade? En is de interne klok van het hart misschien te verzetten met bijvoorbeeld lichttherapie, training of voeding?

Floris Schreuder: hersenschade na hersenbloeding verminderen

Dr. Floris Schreuder van het Radboud UMC in Nijmegen onderzoekt of hersenschade die ontstaat ná een hersenbloeding te verminderen is. Vaak ontstaat die schade door een ontstekingsreactie. Het onderzoek richt zich op het remmen van die ontstekingen.

Kak Khee Yeung: gevaarlijke aneurysma's voorkomen

Dr. Kak Khee Yeung van het Amsterdam UMC bestudeert de rol van de gladde spiercel bij verwijdingen van de grote lichaamsslagader (aneurysma). Een aneurysma kan plotseling openscheuren en tot de dood leiden. Dit is moeilijk te voorspellen. Eem behandeling of medicijn moet verdere verwijding de aorta stoppen.

Dr. Daan Westenbrink: meer energie bij hartfalen

Dr. Daan Westenbrink van het UMC Groningen onderzoekt of het toedienen van ketonen hartfalenpatiënten meer energie geeft. Recent onderzoek heeft laten zien dat hartspiercellen van patiënten met hartfalen overschakelen op het gebruik van ketonen. Dit is een lichaamseigen krachtige brandstof die topatleten ook gebruiken.

Rik Olde Engberink: suikers tegen hartfalen

Dekkerbeurzen

Dekkerbeurzen zijn persoonsgebonden beurzen voor talentvolle hart- en vaatonderzoekers in verschillende stadia van hun carrière. Met de beurzen stelt de Hartstichting talentvolle onderzoekers in staat om een volgende stap in hun carrière als onderzoeker te maken. De Dekkerbeurzen helpen hen een eigen onderzoekslijn op te zetten en uit te bouwen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Meer over onderzoek Hartstichting

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

Dekkerbeurzen voor talentvolle onderzoekers

Nieuw onderzoek naar volhouden gezonde leefstijl

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws