Dekkerbeurzen voor 10 talentvolle onderzoekers

30 augustus 2021

De 10 onderzoekers die dit keer een persoonlijke Dekkerbeurs van de Hartstichting krijgen zijn bekend. Hiermee kunnen ze veelbelovend onderzoek doen naar hart- en vaatziekten. Er is in totaal ruim 3 miljoen euro toegekend. Het is dit jaar de 35e keer dat de Hartstichting de Dekkerbeurzen toekent.

Interessante thema's

De beurswinnaars houden zich bezig met verschillende onderzoeksprojecten. Eén van de wetenschappers gaat onderzoeken hoe kankermedicijnen die het afweersysteem versterken (immunotherapie) tot schade aan het hart kunnen leiden en of het mogelijk is deze schade tegen te gaan. Omdat dit vaker gebeurt bij vrouwen, richt de onderzoeker zich onder andere op de rol van (vrouwelijke) hormonen.

Een andere onderzoeker onderzoekt hartfalen tijdens of vlak na de zwangerschap. Hoe verstoren hormonen de stofwisseling in hartcellen? Daarvoor maakt hij hartcellen uit stamcellen die zijn gekweekt uit huidcellen. Bij een ander onderzoek wordt onderzocht hoe stralingstherapie precies werkt bij hartpatiënten en hoe straling veilig gebruikt kan worden zonder de rest van het hart te veel te beschadigen.

Welke onderzoekers kregen dit keer een beurs?

Dit keer kregen 10 getalenteerde topwetenschappers een Dekkerbeurs. Bekijk aan welke onderzoekers dit jaar een beurs kregen en aan welke veelbelovende oplossingen zij werken.

Bekijk de onderzoeken

Dekkerbeurzen voor de 35e keer toegekend

De Dekkerbeurzen worden dit jaar voor de 35e keer toegekend. Ze zijn vernoemd naar dr. E. Dekker, oud-directeur van de Hartstichting. Hij was in Nederland de initiator van de burgerhulpverlening bij een hartstilstand.

De Hartstichting kreeg dit jaar 78 aanvragen. In de strenge selectieprocedure wordt gekeken naar de kwaliteit van de onderzoeker én de kwaliteit van het onderzoek. Met de beurzen stelt de Hartstichting de onderzoekers in staat om zich langdurig bezig te houden met wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten. Daarmee kunnen ze een volgende stap in hun carrière als onderzoeker maken.

Sneller oplossingen voor patiënten

Wetenschappelijk onderzoek is essentieel om de ziektelast door hart- van vaatziekten te verminderen. Daarom probeert de Hartstichting met haar persoonsgebonden Dekkerbeurzen toponderzoekers aan dit onderzoeksgebied te verbinden.

Veel van de onderzoeken gaan over thema’s die tot belangrijkste prioriteiten zijn gekozen door patiënten, artsen en wetenschappers. Het gaat bijvoorbeeld om betere behandeling en blijvende genezing van hartritmestoornissen en hartfalen. Dankzij de Dekkerbeurzen gaat de zoektocht naar oplossingen sneller, nu én in de toekomst.