DASH-dieet verlaagt bloeddruk

Gepubliceerd op: 11 december 2017
Laatst gewijzigd op: 05 januari 2018

Onderzoek toont opnieuw aan dat het DASH-dieet effectief is bij zowel een hoge als licht verhoogde bloeddruk. Je bloeddruk wordt het meest verlaagd als je het DASH-dieet combineert met een voeding met weinig zout.

Een hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Daarom is het goed om te weten hoe je met voeding je bloeddruk kunt verlagen.

Wat is het DASH-dieet?

Het DASH-dieet komt uit Amerika en is daar erg populair. Het werd al meerdere keren uitgeroepen tot beste dieet (US News).

Het DASH-dieet bestaat uit veel fruit, groenten en magere zuivel. En verder bestaat je voeding vooral uit volkoren producten, kip, vis en noten. Daarnaast is het advies om rood vlees, zoetwaren en suikerhoudende frisdranken te beperken. Het dieet sluit nauw aan bij de richtlijnen van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum.

Nieuw onderzoek: 3 soorten voeding vergeleken

In 4 weken vergeleken Amerikaanse onderzoekers 3 voedingspatronen:

1. voeding met veel versus weinig zout
  2. DASH-dieet versus een controledieet
  3. een combinatie: weinig zout en het DASH-dieet versus veel zout en een controledieet

DASH-dieet én minder zout meest effectief

Het onderzoek toont opnieuw aan dat het DASH-dieet werkt. Het beste effect wordt bereikt als je dit dieet met veel groenten, fruit en magere zuivel combineert met voeding waar weinig zout in zit. Zowel mensen met een licht verhoogde als een hoge bloeddruk hadden hier veel baat bij. Met dit dieet kunnen mensen met een hoge bloeddruk hetzelfde effect bereiken als met bloeddrukverlagende medicijnen.

Wat waren de effecten precies op de bloeddruk?

Aan het onderzoek werkten ruim 400 Amerikanen mee. Ze waren gemiddeld 48 jaar oud en hadden een (licht) verhoogde bloeddruk. Zij gebruikten geen medicijnen.

Van alle deelnemers werd van te voren de bloeddruk gemeten. Zo konden de onderzoekers het resultaat van de de 3 soorten voeding meten bij mensen met verschillende bloeddrukwaarden.

Door minder zout te eten daalde de bovendruk:

• met 3,2 mmHg bij de mensen met een licht verhoogde bloeddruk (120-130 mmHg)
  • ​met 7,0 mmHg bij mensen met een hoge bloeddruk (150-160 mmHg)

Bij het DASH-dieet daalde de bovendruk:

• met 4,5 mmHg  bij de mensen met een licht verhoogde bloeddruk (120-130 mmHg)
  • met 10,6 mmHg bij mensen met een hoge bloeddruk (150-160 mmHg)

Het combinatiedieet had het grootste effect. De bovendruk daalde:

• met 5,3 mmHg bij mensen met een bloeddruk van 120 tot 130 mmHg
  • met 7,5 mmHg bij mensen met een bloeddruk van 130 tot 139 mmHg
  • met 9,7 mmHg bij mensen met een bloeddruk van 140 tot 149 mmHg
  • met 20,8 mmHg bij mensen met een bloeddruk tussen 150 tot 160 mmHg

Bron: Juraschek SP, Miller ER, Weaver CM, Appel LJ. Effects of sodium reduction and the DASH diet in relation to baseline blood pressure. JACC 2017.

Minder zout eten

Per dag hebben we maar 1 tot 3 gram zout nodig. Maar gemiddeld krijgen we maar liefst 9 gram zout binnen.

• 80% krijg je binnen via bewerkte voedingsmiddelen zoals brood, kaas en vleeswaren
  • 20% voeg je zelf toe

Het advies van de Hartstichting is om maximaal 6 gram zout per dag te eten.

Als iedereen in Nederland 3 gram minder zout per dag zou eten, zijn er elk jaar 1.500 sterfgevallen en 6.000 nieuwe gevallen van hart- of vaatziekten te voorkomen (Bron: RIVM/Hartstichting).

> Meer over zout

Lees meer nieuws over bloeddruk

Gratis bloeddruk meten voor inwoners Den Haag

Wat is bloeddruk?

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws