Cholesterolverlagers verlagen mogelijk kans op tweede trombose

Gepubliceerd op: 13 februari 2018
Laatst gewijzigd op: 20 februari 2018

Cholesterolverlagers verlagen mogelijk het risico op een tweede trombose. Willem Lijfering ontdekte dat mensen die een bloedprop hebben gehad in hun benen of longen, minder stollingseiwitten in hun bloed hebben als ze een cholesterolverlager slikken. Hij deed hier onderzoek naar met steun van de Hartstichting.

Bij een trombose sluit een bloedprop een ader af, meestal in een been. Als zo’n stolsel losschiet, kan het een bloedvat in de longen blokkeren (longembolie).

Kans op een tweede trombose

Willem Lijfering van het LUMC vertelt: "Als je al een keer trombose hebt gehad, heb je een grotere kans dat het je een tweede keer overkomt. De meeste patiënten krijgen daarom voor langere tijd medicijnen die de bloedstolling remmen. Deze medicijnen verhogen de kans op een bloeding. Dat kan een onschuldige bloedneus zijn. Maar soms is de situatie ernstiger, en krijgt iemand een hersenbloeding.

Willem Lijfering - onderzoeker Hartstichting

Voor wie zijn de resultaten van belang?

Het nieuwe onderzoek van Lijfering is vooral van belang voor patiënten met een relatief grote kans op bloedingen. Dit komt bijvoorbeeld door hun hoge leeftijd of een eerdere bloeding.

Lijfering: "Deze mensen krijgen nu na een bepaalde periode het advies te stoppen met antistollingsmedicijnen. Met een cholesterolverlager kunnen zij hun kans op een nieuwe trombose mogelijk langere tijd verlagen. Zonder extra risico op bloedingen."

Positief effect van cholesterolverlagers

Lijfering deed onderzoek bij 250 mensen die een trombose of longembolie hebben gehad. De helft slikte 4 weken een bepaalde cholesterolverlager (rosuvastatine), de andere helft niet.

Hij onderzocht hun bloed en analyseerde meerdere eiwitten die betrokken zijn bij de bloedstolling. Dit deed hij voordat het onderzoek startte, en na afloop. Bij de mensen die de cholesterolverlagers slikten, daalden alle gemeten stollingswaarden. Bij de personen zonder deze statines niet.

Nog geen advies voor patiënten

Toch is het nog te vroeg om cholesterolverlagers te slikken om een tweede trombose te voorkomen, stelt Lijfering. Eerst moet er een groot vervolgonderzoek komen, waarin patiënten meerdere jaren dit middel slikken. Wetenschappers moeten dan precies bijhouden of bij deze groep mensen minder vaak trombose, longembolie en bloedingen voorkomen.

Investeren in vervolg

Zo’n studie kost tijd, geld en de inzet van veel patiënten en onderzoekers. Hierin wordt pas geïnvesteerd als de kans op positieve resultaten groot is, vertelt Lijfering.

"Ons onderzoek laat zien dat cholesterolverlagers inderdaad een remmend effect hebben op de bloedstolling. Dat maakt de kans op een vervolgonderzoek groter. Ons doel is dat uiteindelijk minder mensen een tweede trombose krijgen."

Publicatie

De resultaten van het onderzoek van Lijfering werden op 30 januari 2018 in het vakblad European Heart Journal gepubliceerd.

Meer over trombose

Julia

Julia: “Ik ben voortdurend alert op klachten die wijzen op een nieuwe trombose”

Trombose en longembolie

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws