Hartstichting steunt krachtproef van cardiologen voor meer onderzoek naar PLN

Op 16 juni 2018 fietsen Nederlandse cardiologen in Noorwegen de Styrkeprøven, één van de bekendste lange afstandstochten van Scandinavië. Ze fietsen dan maar liefst 543 kilometer op 1 dag. Met deze krachtproef zamelen zij geld in voor onderzoek naar de erfelijke hartspierziekte PLN. Voor elke opgehaalde euro legt de Hartstichting € 0,25 bij.

De cardiologen, de Hartstichting en de Stichting PLN slaan met deze actie de handen ineen om samen nog meer PLN-onderzoek mogelijk te maken.

Over PLN

De erfelijke hartspierziekte PLN wordt veroorzaakt door een verandering in het PLN-gen. Mensen die deze genmutatie hebben, lopen het risico op het krijgen van een hartspierziekte. Mensen met deze ziekte kunnen ernstig hartfalen of levensbedreigende ritmestoornissen ontwikkelen. De erfelijke hartspierziekte PLN komt relatief vaak voor in Noord-Nederland. De impact op patiënten en hun families is enorm.

Eerder opsporen

Veel mensen weten niet dat ze drager zijn van een gen dat deze ziekte kan veroorzaken. Door de actie van de cardiologen te steunen willen we het eerder opsporen van deze hartspierziekte versnellen en bijdragen aan het vinden van een goede behandeling.

Marina Senten, hoofd Allianties, Wetenschap en Innovatie:

“Wij geloven dat een oplossing bereikbaar is. Daarom roepen we iedereen op de fietsers met een bijdrage te steunen. Het samenbrengen van financiering kan het onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten in een stroomversnelling brengen.”

Actie van de cardiologen steunen

Iedereen kan de monstertocht van de cardiologen steunen en zo bij bijdragen aan meer onderzoek naar PLN.

> Ga naar de actiepagina van de monstertocht 2018

Lees het laatste nieuws

Onderzoek: zout verergert mogelijk slagaderverkalking

Ruim 10.000 mensen met hoge bloeddruk opgespoord

Crowdfunding voor innovatief onderzoek

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws