Cardiologen fietsen naar Barcelona voor onderzoek naar erfelijke hartspierziekte

Gepubliceerd op: 27 augustus 2017
Laatst gewijzigd op: 30 juli 2018

Van 19 tot 26 augustus fietsten 9 cardiologen van Maastricht naar Barcelona. Daar bezochten ze het European Society of Cardiology congres (ESC). Met de opbrengst van hun bijzondere prestatie financieren zij onderzoek naar de erfelijke hartspierziekte PLN.

Initiatiefnemer Pieter Doevendans, cardioloog en bestuurslid van het Netherlands Heart Institute: ‘Wij willen de opbrengst van onze fietsactie investeren in nieuwe behandelingen  voor zeldzame, erfelijke hartziekten. Dit jaar gaat het geld naar de ziekte PLN. We zijn ervan overtuigd dat er een oplossing is voor mensen met deze zeldzame hartspierziekte.’

Erfelijke ziekte PLN

PLN is een zeldzame hartspierziekte die vooral in Nederland voorkomt. De ziekte is nu nog onbehandelbaar en wordt veroorzaakt door een afwijking in het DNA. Mensen die hiermee te maken hebben, zijn lopen het risico op zeer ernstig hartfalen, ritmestoornissen en plotseling overlijden. De impact op patiënten en hun families is enorm.

Terugkerend fiets-evenement

Al eerder fietsten cardiologen in de zomer naar een Europees congres om geld op te halen voor onderzoek. In de afgelopen 5 jaar zamelden ze al € 500.000,- in met fietstochten naar onder meer Parijs, Stockholm en Rome.

Nieuw is de steun van de Stichting genetische hartspierziekte PLN en de Hartstichting voor de fietsende cardiologen. Samen investeren alle partijen de komende 5 jaar in onderzoek naar PLN.
Dit prachtige initiatief willen de cardiologen de komende jaren voortzetten. In 2018 vindt de ESC plaats in München en in 2019 in Parijs.