Betere afspraken nodig over het gezonder maken van voedingsmiddelen

De Hartstichting bood vandaag een petitie aan in de Tweede Kamer. Zij vindt dat de Voedingsindustrie en het ministerie van VWS te kleine stappen zetten om voedingsmiddelen gezonder te maken.

Akkoord wordt niet gehaald

In 2014 is het Akkoord Verbetering Productsamenstelling van 2014 vastgesteld. Staatssecretaris Blokhuis van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) geeft aan dat de ambities uit de deal bij lange na niet gehaald worden. Ook de voedingsmiddelenindustrie, die mee tekende voor het akkoord, zet nog onvoldoende door.

De voedingsindustrie en het Ministerie van VWS moeten nu alle zeilen bijzetten om de ambities uit dit akkoord na te komen. Als ze dit niet doen, dan laten zij oplossingen liggen voor het groeiend aantal hart- en vaatpatiënten. Dit geldt ook voor miljoenen Nederlanders met serieuze gezondheidsrisico’s, zoals een hoge bloeddruk.

Petitie aan Tweede Kamer

De Hartstichting bood vandaag een petitie aan in de Tweede Kamer. Om de boodschap kracht bij te zetten, konden politici hun eigen bloeddruk laten meten.

Te kleine stappen

In 2020 zou er een gezonder productaanbod moeten zijn. Eén van de doelen is dat we in Nederland maximaal 6 gram zout per dag binnenkrijgen. Onderzoeksinstituut RIVM berekende of de ambities van het Akkoord gehaald worden met de stappen die de voedingsindustrie nu zet. Dat is niet het geval. Zij komt in het meest gunstige scenario uit op 7,8 gram zout per dag.

De stappen die de industrie zet zijn te klein, vindt de Hartstichting. Die dringt daarom bij de politiek aan op stappen die er echt toe doen:

• een aanscherping van de huidige afspraken
  • een verbreding naar meer producten

Minder zout, suiker en verzadigd vet

Carolien Martens, adviseur bij de Hartstichting:

“Een lunch van 3 volkoren boterhammen met ham, kaas en eiersalade en een kop groentesoep is al meer dan 4 gram zout. De Gezondheidsraad adviseert maximaal 6 gram zout per dag te eten. Ons dagelijks eten is dus simpelweg te zout. Wij willen dat de politiek er alles aan doet om in 2020 tot een gezonder productaanbod te komen. Zij moeten Blokhuis aanspreken om de afgesproken ambities van het akkoord wél te halen. De hoeveelheid zout, suiker en verzadigde vetten in bewerkte voeding moet verder omlaag. Dat is hard nodig om het groeiend aantal hart- en vaatpatiënten een halt toe te roepen.”

Voorkomen hart- en vaatziekten

Te veel zout in voeding kan leiden tot een hoge bloeddruk, een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Gemiddeld krijgen we 8,5 gram zout per dag binnen. Vaak ongemerkt.

Wist je dat....

Zo'n 80% van het zout dat we elke dag binnenkrijgen in bewerkte voedingsmiddelen zit? Denk aan brood, vleesproducten, kaas, soep, pizza en  kant-en-klaarmaaltijden.

Ziekte en sterfte voorkomen

• Als de dagelijks zoutinname van de Nederlandse bevolking met een derde vermindert, daalt de bloeddruk met 2 mmHg
  • In Nederland kun je zo elk jaar 1.500 sterfgevallen en 6.000 nieuwe gevallen van hart- en vaatziekten voorkomen

Steeds meer hart- en vaatpatiënten

In Nederland hebben maar liefst 3 miljoen volwassenen een hoge bloeddruk of worden hiervoor behandeld. Een hoge bloeddruk kan je bloedvaten, hart en hersenen beschadigen. Dit kan leiden tot een hartinfarct, beroerte of hartfalen.

Op dit moment zijn er in Nederland bijna 1,4 miljoenhart- en vaatpatiënten. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren met 500.000 groeit naar ongeveer 1,9 miljoen in 2030. Dan is 1 op de 7 volwassen Nederlanders hart- of vaatpatiënt is. De zorgkosten stijgen verder.

De toename van het aantal patiënten is deels te voorkomen als mensen gezond eten, voldoende bewegen en niet roken. Daarom werkt de Hartstichting onder andere aan een ruim aanbod aan gezonde voedingsmiddelen en het eerder opsporen van mensen met een risico op hart- en vaatziekten.

Meer over productverbetering

Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

Stevigere aanpak nodig voor minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding

Verbeteren samenstelling van bewerkt voedsel

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws