Beter herstel door nieuwe behandeling herseninfarct

Gepubliceerd op: 17 december 2014
Laatst gewijzigd op: 03 juli 2018

Patiënten herstellen sneller en beter na een herseninfarct als het lukt om het afgesloten bloedvat snel open te maken met een katheter. Dat is het resultaat van een groot onderzoek, grotendeels gefinancierd door de Hartstichting.

Nieuwe manier om stolsels te verwijderen

Een herseninfarct heeft vaak ernstige gevolgen, zoals problemen met spreken en verlamming. Als er niet snel een behandeling volgt, raakt bijna de helft van alle patiënten zwaar gehandicapt. Tot nu krijg je trombolyse bij een herseninfarct. Via de arm wordt een middel ingespoten dat stolsels oplost. Dit werkt slechts bij 1 op de 10 patiënten. Vandaar dat de onderzoekers een nieuwe en betere manier onderzochten om het bloedvat snel en veilig te openen.

Bij de nieuwe methode wordt via een prik in de lies een dunne katheter in een bloedvat gebracht. Deze katheter wordt opgeschoven tot in de afgesloten slagader in de hersenen. Vervolgens wordt het stolsel via de katheter verwijderd.

Floris Italianer, directeur Hartstichting:

“Wat ben ik blij met deze resultaten; verbetering van acute behandeling van beroerte heeft hoge prioriteit bij ons. En deze resultaten geven al een enorme zet in de goede richting.”

Sneller en beter herstel

Het onderzoek toont aan dat patiënten die deze nieuwe behandeling kregen beter herstelden. De artsen zagen na de nieuwe behandeling ook minder hersenschade op de hersenscans.

Patiënten hadden minder problemen met bijvoorbeeld lopen, aankleden en dagelijkse activiteiten. Er zijn geen aanwijzingen dat de behandeling kan voorkomen dat je overlijdt.

Aan het onderzoek deden 500 patiënten mee. Het ging om patiënten met een herseninfarct door een afgesloten slagader in de hersenen, die minder dan 6 uur klachten hadden.

Resultaten veelbelovend voor patiënten

Dit onderzoek kan grote gevolgen hebben voor de behandeling van patiënten met een acuut herseninfarct. Per jaar komen ongeveer 2.000 patiënten in Nederland in aanmerking voor deze nieuwe behandeling. Een grote groep blijft zo ernstige beperkingen bespaard.

Vervolgonderzoek

In een vervolgonderzoek gaan onderzoekers de huidige techniek verder verbeteren, zodat nog meer mensen ervan kunnen profiteren.

> Meer over dit onderzoek

Samenwerking en publicaties

Een grote groep Nederlandse neurologen, radiologen en neurochirurgen werkten samen aan dit onderzoek. In totaal namen 19 ziekenhuizen deel. Het onderzoek werd gecoördineerd door het Erasmus MC, AMC en Maastricht UMC+.  De bevindingen zijn vandaag gepubliceerd in de New England Journal of Medicine.

Talloze wetenschappelijke publicaties verwezen naar de uitkomsten van het onderzoek. Dat maakt de MR CLEAN-studie volgens vakblad NEJM een van de meest geciteerde en daarmee invloedrijkste studies.

Meer over onderzoek naar beroerte

Grote verbetering verwacht in behandeling van beroerte

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws