Nieuwe app brengt jongeren met hartaandoening samen

Gepubliceerd op: 06 november 2016
Laatst gewijzigd op: 15 november 2018

Op het Hartvrienden event in Archeon werd de nieuwe app TEAMHartvrienden gelanceerd. Deze app is speciaal voor jongeren van 12 tot 18 jaar met een hartaandoening. De app is tot stand gekomen in samenwerking met het KPN Mooiste Contact Fonds.

Veel onbegrip

In Nederland zijn ongeveer 9.000 jongeren tussen de 12 en 18 jaar met een hartaandoening. De ziekte heeft een enorme impact op het leven van deze jongeren.

Aan het uiterlijk van deze jongeren is niets te zien en dat zorgt voor veel onbegrip. Leeftijdsgenoten staan er niet altijd bij stil dat zo iemand:

• moeite heeft om zijn zware tas met schoolboeken van het ene lokaal naar het andere lokaal te dragen
  • eerder moe is en niet aan alle sportieve of sociale activiteiten mee kan doen

Jongeren voelen zich daardoor vaak eenzaam en hebben moeite om aansluiting te vinden bij gezonde leeftijdsgenoten. Ze moeten steeds opnieuw uitleggen dat ze ziek zijn.

Nieuwe app biedt uitkomst

Nadine (13) is een van die jongeren. Zij is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe app.

Ze vertelt: “Gelukkig hebben we nu de TEAMHartvrienden app waarin we met elkaar tips kunnen delen en verhalen kunnen vertellen. Dat is heel fijn en het is ook hartstikke leuk om te doen. Ik voel mij minder eenzaam en heb nu al veel meer vrienden.”

In de video vertelt Nadine hoe fijn het is om de TEAMHartvrienden app te gebruiken.

Waardevol contact via app

De app is voor de jongeren een eenvoudige, maar heel waardevolle manier om online met elkaar in contact te komen. Ze delen er ervaringen en begrijpen elkaar. Met blogs en vlogs houden ze elkaar op de hoogte. Dit alles binnen een beveiligd en vertrouwd online platform.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Contact leidt tot meer begrip, respect en zelfvertrouwen. En dat is precies wat deze jongeren nodig hebben: laten zien wie ze zijn”.

Mark Versteegen, directeur KPN Mooiste Contact Fonds: “Wij zijn apetrots dat deze app er is!”. Hiermee verbinden we duizenden jongeren met een hartafwijking met elkaar.”

Hartvrienden

De app valt onder het programma Hartvrienden. Hartvrienden biedt betrouwbare informatie en helpt kinderen en hun omgeving te leren leven met hun hartaandoening.

TEAMHartvrienden is een speciaal onderdeel van Hartvrienden, bedoeld voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Ze leggen er contact met elkaar, maar kunnen ook vragen stellen aan bekende experts. Zo is Sanderijn van der Doef (seksuoloog) erbij betrokken, een gezondheids- en jongerencoach. Daarnaast is er een kennisbank met informatie over de aandoeningen.

> Meer over team Hartvrienden

Lees het laatste nieuws

Hartstichting in 2018: succes door betrokkenheid

Betere afspraken nodig over het gezonder maken van voedingsmiddelen

Floris Italianer nieuwe voorzitter van de raad van European Heart Network

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws