Hartstichting.nl wordt geladen

Slagaderverkalking verminderen

Pas sinds een paar jaar weten we dat mensen zogenaamd bruin vet hebben. Dit vet heeft heel andere eigenschappen dan het normale witte vet. Het bruine vet verbruikt bijvoorbeeld energie om je lichaam warm te houden.

Wetenschappers ontdekten al eerder dat het  activeren van bruin vet het slechte cholesterol in ons bloed kan verlagen en zo slagaderverkalking kan verminderen.

Goede cholesterol werkt beter

In dit onderzoek stimuleerden wetenschappers het bruine vet door te werken met kou en bepaalde medicijnen.

De huidige resultaten laten zien dat actief bruin vet niet alleen het slechte cholesterol (LDL) verlaagt. Het goede cholesterol (HDL) neemt ook toe. En bovendien werkt het HDL ook nog eens beter. Het lichaam voert meer cholesterol af naar de lever. Uiteindelijk wordt hierdoor extra cholesterol afgevoerd in de ontlasting.

Nieuwe behandeling

Deze veelbelovende resultaten bieden aanknopingspunten voor nieuwe behandelingen tegen slagaderverkalking.

Internationale samenwerking

In dit onderzoek werkt het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) samen met onderzoeksinstituten uit Europa en Amerika. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications.

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.