5.000 nieuwe burgerhulpverleners melden zich aan

Vandaag kregen 1.000 mensen in één dag een reanimatietraining. Na afloop meldden zij zich aan als burgerhulpverlener. De reanimatietraining in Eindhoven was de laatste in een successerie van 5. De 4 eerdere grote reanimatietrainingen (Rotterdam, Groningen, Utrecht, Den Haag) hebben in totaal 4.000 nieuwe burgerhulpverleners opgeleverd. Vandaag was de training in het Philips Stadion in Eindhoven. De Hartstichting organiseerde deze samen met de Philips Foundation.

Reanimatietraining in het Philips Stadion in Eindhoven

Alle onderdelen van reanimeren

De deelnemers leerden vandaag alle onderdelen van het reanimeren:

• hoe je een hartstilstand herkent
  • wat je dan moet doen: hoe je iemand beademt en borstcompressies geeft en in welk tempo dat moet
  • hoe je een AED aansluit en bedient

Voorwaarde voor gratis deelname was dat alle cursisten zich direct na afloop van de cursus inschreven als burgerhulpverlener bij het oproepsysteem reanimatie.

Levens redden in je buurt

Floris Italianer, directeur Hartstichting:
“Als burgerhulpverlener kun je levens redden in jouw buurt. 70% van de hartstilstanden vindt plaats in en om het woonhuis en 30% in openbare ruimtes zoals winkelcentra en sportvelden. Midden jaren 90 was de kans op overleving bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis 9%, inmiddels is dit percentage gestegen tot gemiddeld 23%. Snelle hulp kan écht het verschil maken tussen leven en dood."

Hans de Jong, president Philips Nederland:

“Indrukwekkend om zoveel mensen in actie te zien tijdens deze groots opgezette reanimatietraining. Wij zijn blij dat wij kunnen bijdragen aan de veiligheid in Nederland. Hoe beter de spreiding van burgerhulpverleners, hoe meer slachtoffers we kunnen helpen. Onze vervolgstap is om ervoor te zorgen dat meer AED’s in de buurten 24/7 beschikbaar zijn. Maken burgerhulpverleners gebruik van een AED, dan neemt de kans op overleving toe.”

Levens redden bij een hartstilstand

Iedereen die in Nederland een hartstilstand krijgt buiten het ziekenhuis, moet binnen 6 minuten hulp krijgen. Dat is het doel van de Hartstichting. Door binnen 6 minuten te starten met reanimeren en een AED in te zetten, is de kans op overleven het grootst.

Om dit doel te bereiken heeft de Hartstichting 170.000 burgerhulpverleners nodig, die goed verspreid over het land wonen. Op dit moment zijn er ruim 165.000 geregistreerde burgerhulpverleners.

Een burgerhulpverlener is iemand die oproepbaar is bij een hartstilstand in de buurt. Hij weet hoe je moet reanimeren en hoe een AED werkt. Jaarlijks kunnen door inzet van burgerhulpverleners 2.500 levens worden gered.

> Meer over burgerhulpverlening

Meer over burgerhulpverlening

Nog 5.000 AED's nodig

Wat doet een burgerhulpverlener?

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws