13 nieuwe Dekkerbeurzen uitgereikt aan talentvolle wetenschappers

Gepubliceerd op: 18 januari 2018
Laatst gewijzigd op: 04 december 2018
13 nieuwe Dekkerbeurzen uitgereikt aan talentvolle onderzoekers

De Hartstichting heeft vandaag voor de 31e keer de Dekkerbeurzen uitgereikt. In totaal 13 kregen getalenteerde wetenschappers een persoonlijke onderzoeksbeurs. Zij doen komende jaren vernieuwend onderzoek naar hart- en vaatziekten.

Werken aan oplossingen

Voor deze nieuwe Dekkerbeurzen kwamen in totaal 89 aanvragen binnen in 2017. Bij de selectie van de beurzen wordt gekeken naar de kwaliteit van de onderzoeker én de kwaliteit van het onderzoek.  Na een uitgebreide procedure kregen 13 toponderzoekers de felbegeerde beurs.  Zij werken allemaal aan een universitair medisch centrum of universiteit.

Nieuwe onderzoeken van start

De nieuwe onderzoeken richten zich op oplossingen voor hart- en vaatziekten. Met de kennis uit deze onderzoeken kunnen artsen hart- en vaatziekten in de toekomst eerder opsporen én behandelen.

De onderzoeken beslaan een groot gebied. Bekijk enkele voorbeelden of ga naar het totaaloverzicht.

Hartfalen nabootsen in een hart op een chip | Jesper Hjortnaes

Een hartspier op een digitale chip. Dat klinkt als verre toekomst, maar hartchirurg in opleiding Jesper Hjortnaes gaat er onderzoek mee doen. Om uiteindelijk te komen tot nieuwe behandelingen tegen hartfalen.

> Meer over dit onderzoek

Onderzoek bij transgenders naar effecten van hormonen op bloedstolling | Jeske van Diemen

Jeske van Diemen doet onderzoek bij een bijzondere groep: mannen en vrouwen die veranderen van geslacht. Ze verwacht dat haar onderzoek nieuwe inzichten oplevert in de effecten van geslachtshormonen op de bloedstolling.

> Meer over dit onderzoek

Minder zitten goed voor hartpatiënten? | Thijs Eijsvogels

Een apparaatje in je broekzak dat elk halfuur trilt: een teken dat je even moet opstaan, een paar minuten lopen. Thijs Eijsvogels onderzoekt of deze simpele oplossing ervoor zorgt dat hartpatiënten minder zitten en hun hart gezonder blijft.

Meer over dit onderzoek

Ga naar het overzicht van alle 13 onderzoeken

Floris Italianer, directeur Hartstichting:

“Met deze onderzoeksbeurzen geven we toptalent de kans zich maximaal te ontwikkelen als wetenschapper en belangrijk innovatief onderzoek te doen. Met deze nieuwe inzichten willen we als versneller eerder hart- en vaatziekten opsporen en nieuwe oplossingen voor de patiënt aandragen. Het is noodzakelijk dat we de forse stijging van het aantal hart- en vaatpatiënten een halt toeroepen en patiënten een betere behandeling bieden.”

Onderzoek Hartstichting

De Hartstichting steekt elk jaar miljoenen euro's in wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten. We zoeken naar oplossingen om hart- en vaatziekten eerder te herkennen en op tijd te behandelen.

> Meer over onderzoek van de Hartstichting

Meer dan 30 jaar Dekkerbeurzen

De afgelopen 31 jaar heeft de Hartstichting in totaal 55 miljoen euro geïnvesteerd in de Dekkerbeurzen. De Dekkerbeurzen worden jaarlijks toegekend aan talentvolle wetenschappers. Ze zijn vernoemd naar dr. Bart Dekker, die van 1971 tot 1987 medisch directeur van de Hartstichting was. Met het Dekker-programma wil de Hartstichting de carrières van toponderzoekers stimuleren om excellent onderzoek te doen en oplossingen te creëren voor hart- en vaatpatiënten.

Er zijn verschillende soorten Dekkerbeurzen, die aansluiten bij de fase van de carrière van een onderzoeker.

> Lees meer over Dekkerbeurzen (voor wetenschappers)