Slechts 1 op de 3 Nederlanders naar huisarts bij blijvend opgezette enkels

22 juli 2021
Slechts 1 op de 3 Nederlanders naar huisarts bij blijvend opgezette enkels

Opgezette voeten en enkels kunnen wijzen op hartproblemen. Zeker als je hier wekenlang last van hebt. Toch nemen mensen deze klacht vaak niet serieus. Ze denken bijvoorbeeld dat ze extra vocht vasthouden door het warme weer, hun leeftijd, stress of een aandoening die ze al hebben.

Enkele feiten uit onderzoek van de Hartstichting

• Slechts 35% van de mensen zegt een afspraak bij de huisarts te maken, als ze langer dan 2 maanden gezwollen enkels en voeten hebben.
  • Vrouwen (39%) kaarten dit probleem iets vaker aan dan mannen (31%).

Dringende oproep Hartstichting

Heb je al langer last van opgezette enkels? En merk je dat je de laatste tijd ook sneller vermoeid bent en of kortademig? Vraag dan je huisarts of het aan je hart ligt.

Kan het hartfalen zijn?

Vul de Hartenkaart in en ontdek binnen 1 minuut of het verstandig is om naar de huisarts te gaan.

Doe de test

Wekenlang vocht vasthouden

Op een warme dag krijgen veel mensen opgezette voeten en enkels. Niet direct verontrustend, maar als je wekenlang vocht vasthoudt, kan dit betekenen dat het hart niet genoeg bloed rondpompt. Dit kan wijzen op hartfalen. Je hebt dan vaak ook nog andere klachten, zoals benauwdheid, vermoeidheid en 's nachts vaker je bed uit moeten om te plassen.

Hoe check je of je vocht vasthoudt?

David Smeekes, arts bij de Hartstichting: “Een goede manier om te checken of je te veel vocht vasthoudt, is door met je vinger in je enkel te prikken. Zie je een deukje dat langzaam wegtrekt, dan houd je te veel vocht vast. Trek je ‘s avonds je sokken uit, dan zie je een duidelijke afdruk op je enkels. Houdt dit wekenlang aan, dan is het verstandig om je huisarts te raadplegen. Zeker als je daarnaast ook andere klachten hebt. Hoe eerder je naar de huisarts gaat, hoe beter.”

Hartfalen vaak niet herkend

In Nederland lopen naar schatting een kwart miljoen mensen rond met hartfalen zonder dat ze dit zelf doorhebben. Bij hartfalen pompt het hart niet genoeg bloed rond. Daardoor krijgen je organen niet genoeg zuurstof en voedingsstoffen. Bij hartfalen gaat het hart steeds een beetje verder achteruit. Het is daarom belangrijk hartfalen op tijd te ontdekken. Met een goede behandeling is het mogelijk om de achteruitgang van het hart te remmen, de kwaliteit van leven te verbeteren en vermindert de kans dat iemand in het ziekenhuis komt.

Annelies:

Mijn vriendinnen zeiden: "jeetje, je enkels hangen over je gympen."

Lees het verhaal

Hartfalen: veel mensen weten niet dat ze het hebben

Test je kennis over hartfalen

Hartfalen

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws