Bloeddruk meten is belangrijk

1 op de 3 mensen tussen de 30 en 70 jaar heeft een hoge bloeddruk. Dit voel je meestal niet, maar verhoogt wel de kans op een hartinfarct of beroerte. Op een bloeddrukmeetpunt ontdekken mensen hoe het met hun bloeddruk zit. Zo weten ze of ze er iets aan moeten doen. Gelukkig kun je een hoge bloeddruk vaak zelf verlagen. Kleine aanpassingen in je leefstijl kunnen al een verschil maken.

1. Bedenk waar, wanneer en met wie

Kies een plek waar je het meetpunt inricht. Er moet ruimte zijn voor een tafel met twee stoelen. Zo’n plek kan overal zijn. Het kan bijvoorbeeld op sportclubs, buurthuizen, gezondheidscentra, kantoren, verenigingen, stichtingen en festivals. Het is niet erg als andere mensen de plek kunnen zien. Dit kan zelfs zorgen voor meer interesse in het meetpunt.

Bedenk ook wanneer mensen jouw meetpunt kunnen bezoeken. Zorg dat er op deze dagen iemand aanwezig is die mensen helpt met de metingen. Dit kun jij zelf zijn, of iemand anders.

2. Doe de training

Volg de training over bloeddrukmeten. In deze gratis training leer je de belangrijkste dingen over bloeddruk, metingen en adviezen. Gaan anderen helpen met het meetpunt? Vraag dan ook aan hen om eerst de training te doen.

3. Maak het meetpunt bekend

Zorg dat mensen weten waar en wanneer de meetdag is. Vertel ook waarom het belangrijk is om je bloeddruk te meten.

4. Verzamel wat je nodig hebt

Dit heb je nodig op een bloeddrukmeetpunt:

• Een tafel. Het is belangrijk dat je aan de tafel kunt zitten met je voeten plat op de grond.
  • Twee stoelen.
  • Een bloeddrukmeter met volle batterijen.
  • De kaart met uitleg en advies.
  • Iemand die helpt met de metingen. Deze persoon doet de training voordat de meetdag begint.

Ben je klaar met alle stappen? Dan ben je goed voorbereid. Je kunt nu met een gerust hart je meetdag starten. Veel succes!

Vragen?

Heb je vragen over het opzetten van een bloeddrukmeetpunt?