Erfelijke hartziekten eerder opsporen

Onderzoeker Peter van Tintelen wil erfelijke hartziekten in een vroeg stadium opsporen. Door eerder te ontdekken wie er ziek wordt, kunnen ziekte en vroegtijdige sterfte worden voorkomen.

Erfelijke hartziekten

Dr. Peter van Tintelen: “Ongeveer 1 op de 250 mensen in Nederland heeft aanleg voor een erfelijke hartziekte. En de kans is 50% dat je de ziekte doorgeeft aan je kinderen. Behandeling van deze ziekten is vaak goed mogelijk als je er op tijd bij bent. Maar helaas laat minder dan 40% van de familieleden zich onderzoeken. Dat willen wij veranderen.”

Beter voorspellen wie ziek wordt

“We doen onderzoek naar erfelijke hartziekten die kunnen leiden tot hartfalen of hartritmestoornissen waaraan mensen plotseling kunnen overlijden. Mensen weten niet altijd dat een ziekte in hun familie voorkomt. Zij laten zich dan niet testen op erfelijkheid. Door deze mensen eerder op te sporen, kan hun ziekte in een vroeg stadium worden behandeld."

De focus van het onderzoek

• Opsporen van mensen met erfelijke hartziekten
  • Onderzoeken hoe we mensen met erfelijke aanleg in de familie kunnen motiveren zich te laten onderzoeken
  • Ziekteverloop voorspellen door analyse van cellen
  • Opslag van gegevens en materiaal voor toekomstig onderzoek
  • We willen bereiken dat we mensen kunnen behandelen voordat zij klachten krijgen

Steun dit onderzoek met je bedrijf

Word projectdonateur en steun met je bedrijf dit belangrijke onderzoek naar erfelijke hartziekten. Steun met minimaal € 150,- per jaar gedurende 3 jaar. Je krijgt tussentijdse updates met resultaten van het onderzoek.

Ja, ik heb interesse

Ik heb interesse in projectdonateurschap voor dit onderzoek. De Hartstichting mag me hierover bellen.

We gebruiken de gegevens van je bedrijf uitsluitend voor contact over bijdrage aan dit project.

Gebruik persoonlijke gegevens

De Hartstichting gaat vertrouwelijk om met je persoonlijke gegevens. We gebruiken ze om je te informeren over ons werk, voor fondsenwerving en klantonderzoek. Meer weten? Lees de privacyverklaring

Samenwerken met de Hartstichting

Wil jouw bedrijf zich inzetten voor de Hartstichting? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.