De Hartstichting is partner van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie wil dat er strengere regelgeving komt om de marketing van ongezonde producten gericht op kinderen onder de 13 jaar een halt toe te roepen.

Uit onderzoek onder 1.000 ouders blijkt dat 57% van de ouders vindt dat kidsmarketing niet mag voor ongezonde voedingsmiddelen.

Wat is kindermarketing?

Kindermarketing is reclame voor en promotie van eten en drinken specifiek gericht op kinderen, waaronder:

• tv-reclames
  • kinderidolen of tekenfilmfiguren op verpakkingen
  • sponsoring van tv-programma's en (sport)evenementen
  • win- en spaaracties
  • online games

Niet al deze vormen zijn goed herkenbaar als reclame. Bedrijven brengen hun producten ook steeds vaker online onder de aandacht, bijvoorbeeld via online games. Kinderen worden dan bijvoorbeeld aangemoedigd om de resultaten van de game te delen via social media. Zo wordt een grote groep jongeren bereikt.

Effecten van kindermarketing

Kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen kan leiden tot ongezonde voedingsgewoontes en overgewicht. Het beïnvloedt het koopgedrag van ouders en hun kinderen.

Bekend is dat kinderen:

• die veel reclames zien van ongezonde producten, hun ouders vaker vragen om die producten te kopen
  • producten met bekende tekenfilmfiguren op de verpakking, aantrekkelijker en lekkerder vinden

Strengere regelgeving

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil dat er strengere regelgeving komt om de marketing van ongezonde producten gericht op kinderen onder de 13 jaar een halt toe te roepen. De huidige maatregelen zijn opgesteld door de voedingsindustrie zelf. Deze leveren onvoldoende resultaat op om kinderen op te laten groeien in een gezonde omgeving.

Wij streven naar heldere voedingscriteria. Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor die voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de  uit de Schijf van Vijf, zoals beschreven in de Richtlijnen Voedselkeuze.

Strengere regelgeving nodig voor kindermarketing ongezonde voeding

Wat leveren de maatregelen op?

De Alliantie wil met deze maatregelen bereiken dat kinderen:

• een gezonder voedingspatroon krijgen
  • minder kans hebben op overgewicht
  • minder kans hebben op chronische ziektes als hart- en vaatziekten op latere leeftijd

Lees het volledige standpunt 'Marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen: mag het gezonder?'

Meer over de Alliantie

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is in 2014 opgericht op initiatief van de Hartstichting. Het is een samenwerkingsverband van consumentenorganisaties, gezondheidsorganisaties, artsen en wetenschappers. Wij bundelen onze krachten en pleiten voor strengere regelgeving om de marketing van ongezonde voedingsmiddelen een halt toe te roepen.

Partners Alliantie

Partners van de Alliantie zijn:

• AJN (Jeugdartsen Nederland)
  • Consumentenbond
  • Diabetes Fonds
  • foodwatch Nederland
  • Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel (Olga van der Baan-Slootweg, kinderarts sociale pediatrie)
  • Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas
  • Nederlandse Vereniging van Diëtisten
  • Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde
  • Obesitas Vereniging
  • Ouders van Waarde