(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Een overzicht van alle spoedsignalen waar je op moet letten

Hartinfarct

Bij een hartinfarct, ook wel hartaanval genoemd, raakt een bloedvat van het hart plotseling verstopt. Een deel van het hart krijgt geen bloed en zuurstof meer. Hierdoor raakt het beschadigd. Bij een hartinfarct ben je bij kennis.

Een illustratie van een man die pijn op de borst heeft

Op welke signalen moet ik letten?

De meest voorkomende klacht bij een hartinfarct is een aanhoudende drukkende pijn op de borst, die kan uitstralen naar de bovenarmen, kaken, rug en maagstreek. Je kunt hierbij ook zweten, braken of erg misselijk zijn. Ook kun je kortademig zijn.

Daarnaast komen er ook minder duidelijke klachten voor bij een hartinfarct, zoals extreme moeheid, kortademigheid of duizeligheid. Deze komen iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Wat moet ik doen?

Bel 112 als de klachten in rust langer dan 5 minuten duren. Aan de telefoon geven ze direct de juiste hulp. Ga niet met eigen vervoer naar het ziekenhuis. Snelle zorg in de ambulance en in het ziekenhuis kunnen de schade beperken.

Heb je even? Leer een leven redden!

Ontdek binnen 5 minuten wat je moet doen bij een hartinfarct, hartstilstand of beroerte.
Een vrouw speelt de spoedcursus van de Hartstichting

Hartstilstand

Een hartstilstand is levensbedreigend. Het hart pompt geen bloed meer rond. Daardoor krijgen de organen geen bloed en dus ook geen zuurstof meer. Al na 4 tot 6 minuten raken hersencellen onherstelbaar beschadigd. Daarna lopen ook andere organen schade op.

Een illustratie van een man die 112 belt, omdat iemand een hartstilstand heeft

Op welke signalen moet ik letten?

Bij een hartstilstand raak je binnen enkele seconden bewusteloos. De normale ademhaling stopt. Wel kan iemand nog naar adem happen. Dit is een zware en luidruchtige ademhaling (gasping).

Wat moet ik doen?

Bel direct 112! De meldkamer vertelt wat je moet doen. Start direct met reanimeren en sluit zo snel mogelijk een AED aan.

Beroerte

Bij een beroerte (CVA) gaat er iets mis in de bloedvaten van je hersenen. Hierdoor krijgt een deel van de hersenen geen zuurstof meer. Hoe sneller je iemand helpt, hoe groter de kans op goed herstel.

Een illustratie van een vrouw die de symptomen heeft van een beroerte

Op welke signalen moet ik letten?

Dit zijn de meest voorkomende signalen:

• Mond: de mondhoek hangt plotseling naar beneden.
  • Spraak: iemand praat plots verward of kan de woorden moeilijk uitspreken.
  • Arm: er ontstaat krachtverlies of verlamming van een arm.

Wat moet ik doen?

Bel altijd direct 112, ook als je twijfelt. Een beroerte moet zo snel mogelijk in het ziekenhuis worden behandeld.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag