Wat is een normale hartslag?

Een normale hartslag in rust ligt tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Tijdens je slaap is je hartslag het laagst. De hartslag kan dan teruglopen naar minder dan 50 slagen per minuut, dit is dan normaal. Bij inspanning gaat de hartslag juist omhoog. Dan kan de hartslag oplopen naar 160 tot 180 slagen per minuut. Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger de hartslag.

Wat betekent hartslag in rust?

Je hartslag in rust is de hartslag die je meet wanneer je 10 minuten rustig zit. Of de hartslag wanneer je wakker wordt. De hartslag in rust is bij iedereen verschillend. En hangt ook af van je leeftijd, conditie en hoe het mentaal met je gaat.

Je hartslag past zich aan

De hartslag verschilt per persoon. De hoogte van je hartslag wisselt de hele dag. Het hart past zich steeds aan bij wat je doet. Als je stil zit of slaapt heb je een lage hartslag. Je organen hebben dan minder zuurstof en voedingsstoffen nodig. Bij inspanning gaat de hartslag omhoog. Sommige mensen hebben een hogere of juist lagere hartslag. Dat is niet altijd erg.

Wil je meer weten over de signalen die je hart je geeft en wat ze kunnen betekenen? Download onze gratis folder hieronder.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag

Je hart van slag

Soms slaat je hart een slag over. Klopt het plotseling heel snel, onregelmatig, of heb je het gevoel dat je hart erg bonst. Je kan je hart dan extra goed voelen in je keel of hals. Meestal kunnen deze hartkloppingen of hartoverslagen geen kwaad. Heb je er andere klachten bij, zoals pijn op de borst, benauwdheid of duizeligheid, neem dan contact op met je arts.