Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Ventrikelfibrilleren of kamerfibrilleren is een ernstige hartritmestoornis. De hartkamers worden snel en chaotisch geprikkeld. Hierdoor trekken ze niet meer samen. Er wordt geen bloed meer rondgepompt en er ontstaat een hartstilstand.

Wat is ventrikelfibrilleren?

Bij een normaal hartritme verspreidt de prikkel zich vanuit de rechterboezem naar de kamers. Bij ventrikelfibrilleren bestaan er heel veel kleine elektrische stroompjes naast elkaar. Dit verstoort het verloop van de prikkel over de kamers. De kamer knijpt niet meer effectief samen. Het hart pompt geen bloed meer rond.

> Meer over het normale hartritme

Hartstilstand

Als ventrikelfibrilleren ontstaat, stopt het hart met kloppen. Er is een hartstilstand. De hersenen krijgen geen bloed meer en iemand raakt na 10 seconden bewusteloos. Snelle reanimatie en het aansluiten van een AED kan dan een leven redden.

> Meer over hartstilstand

Word burgerhulpverlener

Een burgerhulpverlener krijgt een oproep als iemand in de buurt een hartstilstand krijgt. Kun jij reanimeren? Meld je dan aan als burgerhulpverlener en red een leven in jouw buurt.

Oorzaken ventrikelfibrilleren

Oorzaken van ventrikelfibrilleren zijn onder andere:

Diagnose stellen

Om de oorzaak van het kamerfibrilleren te vinden kan de arts de volgende onderzoeken doen:

• inspanningstest
    • Holteronderzoek of eventrecorder om een hartritme voor langere tijd te registreren
    • hartkatheterisatie om vernauwingen in de kransslagaders op te sporen
    • elektrofysiologisch onderzoek (EFO) om de aard en plek van de ritmestoornis te ontdekken
    • erfelijkheidsonderzoek als er aanwijzingen zijn voor een erfelijke afwijking

Soms is de oorzaak duidelijk. Bijvoorbeeld als ventrikelfibrilleren kort na een hartinfarct optreedt. Dan zijn deze onderzoeken meestal niet nodig.

> Meer over de diagnose van hartritmestoornissen

Nico

“Kamerfibrilleren is heel angstig, dat gun je niemand.”

Lees mijn verhaal

Gids Hartritme

Lees alles over je hartslag en welke hartritmestoornissen er zijn. En kom meer te weten over hartkloppingen, overslagen of een hoge of lage hartslag.

Ga naar de Gids

Behandeling ventrikelfibrilleren

Ventrikelfibrilleren gaat nooit spontaan over. Er is een elektrische schok nodig met een defibrillator of AED. De schok kan het hart weer in het normale ritme krijgen. Na een succesvolle reanimatie is de behandeling erop gericht om ventrikelfibrilleren te voorkomen. De meest voorkomende behandelingen zijn:

Bij ventrikelfibrilleren kort na een hartinfarct is de kans op herhaling klein. Behandeling is meestal niet nodig.

Onderzoek naar hartritmestoornissen

Wetenschappelijk onderzoek naar het eerder opsporen van gevaarlijke ritmestoornissen is nodig. Zo kunnen we ventrikelfibrilleren en een hartstilstand voorkomen.

Meer over het onderzoek

Onderzoek Hartstichting

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend, en dat kan levensbedreigende gevolgen hebben. Met onderzoek willen we deze eerder op het spoor komen en beter behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

Lees meer over hartritmestoornissen

Behandeling hartritmestoornissen

Wijnand, burgerhulpverlener

Wijnand, burgerhulpverlener: “In ons dorp hebben we 13 AED's en staan veel vrijwilligers paraat bij een hartstilstand”

Hartstilstand

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van activiteiten en het werk van de Hartstichting. Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief Hartslag Online. We gebruiken je e-mailadres alleen voor deze nieuwsbrief en je kunt je op elk moment afmelden. Lees meer in de privacyverklaring.