Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Bij het Sick Sinus Syndroom werkt de sinusknoop niet goed. Hierdoor slaat het hart soms te snel en soms te langzaam.

Wat is Sick Sinus Syndroom?

De sinusknoop is een groepje cellen in de rechterboezem. Deze cellen regelen de snelheid waarmee het hart klopt. Bij het Sick Sinus Syndroom geeft de sinusknoop meestal te weinig prikkels af en is het hartritme te langzaam. Het komt ook voor dat de sinusknoop afwisselend teveel en te weinig prikkels geeft. Het hart slaat hierdoor het ene moment te snel en dan weer te langzaam. De hartslag volgt niet de behoefte van het lichaam.

Oorzaken

De sinusknoop kan ontregeld raken door ouderdom of door de werking van bepaalde medicijnen. Soms is de oorzaak onbekend.

Symptomen

Bij het Sick Sinus Syndroom heeft de patiënt vaak een te langzame hartslag. Ook kan iemand soms een te snelle en soms een te trage hartslag hebben. De patiënt kan zich ziek voelen of meer zweten op het moment dat het hartritme verandert. Bij inspanning versnelt de hartslag vaak onvoldoende, zodat de patiënt klachten krijgt.

Symptomen bij een te snelle hartslag:

• hartbonzen of -jagen
    • hartkloppingen
    • opvliegers
    • snelle pols

Symptomen bij een te langzame hartslag:
    • onprettig gevoel
    • duizeligheid
    • neiging tot flauwvallen
    • pijn op de borst

Het Sick Sinus Syndroom kan met de jaren erger worden, maar dat is niet bij iedereen het geval. In de loop der tijd neemt de kans wel toe op boezemfibrilleren en kan de patiënt de ritmestoornis AV-blok ontwikkelen.

Gids Hartritme

Lees alles over je hartslag en welke hartritmestoornissen er zijn. En kom meer te weten over hartkloppingen, overslagen of een hoge of lage hartslag.

Ga naar de Gids

Diagnose stellen

Het is belangrijk dat de arts tijdens een aanval een hartfilmpje (ECG) maakt. Zo kan de arts de ritmestoornis goed in kaart brengen.

De arts doet verder onderzoek om een reden voor de klachten te vinden:

• Holteronderzoek
    • echografie naar onderliggende hartafwijkingen
    • inspanningstest: om te zien of het hart bij inspanning op hol slaat
    • hartkatheterisatie als er mogelijk vernauwingen in de kransslagaderen zijn
    • elektrofysiologisch onderzoek

> Meer over diagnose van ritmestoornissen

Behandeling

De behandeling van Sick Sinus Syndroom bestaat uit medicijnen en/of een pacemaker. Is de ritmestoornis beperkt en heeft de patiënt heeft weinig klachten? Dan stelt de arts de behandeling vaak uit.

Medicijnen

Het hartritme kan gereguleerd worden met medicijnen:

• anti-aritmica: deze medicijnen beperken het aantal aanvallen, hoe lang deze duren en hoe ernstig ze zijn. De patiënt moet deze medicijnen blijven gebruiken
    • digoxine: dit medicijn vertraagt de hartslag en verbetert de pompkracht van het hart

Medicijnen kunnen ook de oorzaak zijn van de klachten. Mogelijk moet de patiënt daarom stoppen met bepaalde medicijnen.

> Meer over medicijnen bij ritmestoornissen

Pacemaker

Een pacemaker kan nodig zijn als iemand duizelig wordt of regelmatig (bijna) flauwvalt door een lage hartslag. Daarnaast kan de patiënt medicijnen krijgen voor de perioden waarin de hartslag te snel is.

> Meer over behandeling van hartritmestoornissen

Onderzoek naar hartritmestoornissen

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend, en dat kan levensbedreigende gevolgen hebben. Met onderzoek willen we erfelijke afwijkingen eerder op het spoor komen. Onderzoek naar hartritmestoornissen krijgt daarom topprioriteit en staat hoog op de onderzoeksagenda van de Hartstichting.

Meer over het onderzoek

Onderzoek Hartstichting

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend, en dat kan levensbedreigende gevolgen hebben. Met onderzoek willen we deze eerder op het spoor komen en beter behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

Lees meer over hartritmestoornissen

Behandeling hartritmestoornissen

Vooraf bepalen of een pacemaker zinvol is

Pacemaker

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van activiteiten en het werk van de Hartstichting. Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief Hartslag Online. We gebruiken je e-mailadres alleen voor deze nieuwsbrief en je kunt je op elk moment afmelden. Lees meer in de privacyverklaring.