Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

CPVT is een zeldzame erfelijke hartziekte. Deze aandoening kan levensbedreigende ritmestoornissen veroorzaken. CPVT staat voor catecholaminerge polymorfe ventriculaire tachycardie. Bij CPVT is de elektrische activiteit van het hart verstoord.

Ontstaan CPVT

In rust merkt iemand weinig of niets van de aandoening. De hartritmestoornissen bij CPVT ontstaan vooral:

• tijdens lichamelijke inspanning
    • bij stress
    • bij hevige emoties

In deze situaties kan ventrikelfibrilleren ontstaan. Dat is een chaotisch ritme van de hartkamers. De patiënt wordt dan duizelig of verliest het bewustzijn. In het ergste geval overlijdt de patiënt.

Erfelijkheid

CPVT is erfelijk. Als een ouder (aanleg voor) CPVT heeft, is de kans dat een kind het erft meestal 50%. Niet iedereen met de erfelijke aanleg voor CPVT heeft klachten.

Erfelijkheidsonderzoek

Ouders met CPVT krijgen het advies hun kinderen te laten onderzoeken. Dit gebeurt meestal vanaf ongeveer 5 jaar. Dit advies geldt ook voor families waar de erfelijke afwijking al bekend is. Als familieleden al heel jong klachten kregen, is dit onderzoek soms op jongere leeftijd nodig.

Gids Hartritme

Lees alles over je hartslag en welke hartritmestoornissen er zijn. En kom meer te weten over hartkloppingen, overslagen of een hoge of lage hartslag.

Ga naar de Gids

Diagnose

Bij CPVT ziet het hart er normaal uit. Het hartfilmpje (ECG) laat geen afwijkingen zien in rust. De arts ziet wel afwijkingen bij inspanning. Bijvoorbeeld tijdens een inspanningstest of bij een Holteronderzoek.

> Meer over diagnose van ritmestoornissen

Behandeling CPVT

De behandeling kan bestaan uit:
    • medicijnen om te voorkomen dat het hartritme te hoog oploopt
    • ICD: inwendig apparaatje om levensbedreigende ritmestoornissen te voorkomen

> Meer over de behandeling van ritmestoornissen

Stel je vraag aan de Infolijn

Onderzoek Hartstichting

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend, en dat kan levensbedreigende gevolgen hebben. Met onderzoek willen we deze eerder op het spoor komen en beter behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Lees meer over hartritmestoornissen

Soorten hartritmestoornissen

Gevoelig stukje hartspier in kaart brengen