Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Bij hartfalen werkt het hart minder goed. Het hart kan dan niet genoeg bloed rondpompen. Daardoor krijgen organen en spieren niet genoeg zuurstof en voedingsstoffen.

Klachten bij hartfalen

Bij hartfalen gaat je hart langzaam achteruit. In het begin merk je er weinig van. Maar op een gegeven moment ontstaan er klachten. Vaak eerst alleen bij inspanning, later ook in rust. Klachten zijn onder andere vermoeidheid, kortademigheid en vocht vasthouden.

> Meer over klachten bij hartfalen

Vormen van hartfalen

Tijdens een hartslag moet het hart goed kunnen knijpen én vervolgens weer goed ontspannen. Bij hartfalen lukt dit niet goed genoeg. Het hart kan niet goed samenknijpen of het hart vult zich niet goed met bloed. In beide gevallen pompt het hart niet genoeg bloed rond. Een combinatie van beide vormen komt ook voor.

Hartfalen doordat de hartspier niet goed knijpt

Bij deze vorm van hartfalen heeft het hart minder spierkracht. De hartspier is vergroot en slapper en dunner dan normaal. Het hart vult zich goed met bloed, maar kan minder goed samenknijpen. Hierdoor wordt er minder bloed uit het hart gepompt.

Hartfalen door een stijve hartspier

Bij deze vorm van hartfalen is de hartspier verdikt en stijf. Het hart knijpt wel goed samen, maar kan zich daarna niet goed ontspannen. Het hart vult zich minder goed met bloed en pompt daardoor per hartslag minder bloed naar het lichaam. Deze vorm van hartfalen komt vaker voor bij vrouwen.

Wist je dat...

Hartfalen iets anders is dan een hartstilstand of een hartinfarct?

> Lees wat de verschillen zijn

Onderzoek Hartstichting

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar het eerder herkennen en beter behandelen van hartfalen. Hiermee willen we hartfalen voorkomen en mensen met hartfalen een beter leven geven.

> Meer over onderzoek naar hartfalen

Vragen over hartfalen?

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn als het groene balkje aan de zijkant zichtbaar is

Meer in de Gids Hartfalen
    • Wat is hartfalen?

• Oorzaken hartfalen

• Klachten bij hartfalen

• Diagnose en behandeling

Nieuwsbrief Hartstichting

Meld je aan en ontvang het laatste nieuws over onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in
    ;