Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Bij hartfalen kan het hart niet goed pompen, omdat de hartspier beschadigd is. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Meest voorkomende oorzaken

Vaak ontstaat hartfalen na een hartinfarct of door langdurige hoge bloeddruk.

Hartinfarct

Meestal ontstaat hartfalen na één of meer hartinfarcten. Het is afhankelijk van de plek en de ernst van het infarct. Een hartinfarct beschadigt de hartspier. Er ontstaat een litteken. Het litteken trekt niet hetzelfde samen als de rest van de hartspier. Een deel van de pompfunctie van het hart vermindert en er kan hartfalen ontstaan.

> Meer over hartinfarct

Hoge bloeddruk

Bij een hoge bloeddruk moet het hart harder werken dan normaal. Het moet namelijk tegen een hoge druk in pompen. Als je hier lang last van hebt, kan dit je hart beschadigen. Eerst lost het hart dit op door meer spierweefsel aan te maken. De hartspier wordt dan dikker en na een tijdje stijver en minder soepel. Er ontstaat dan hartfalen. Door je bloeddruk gezond te houden, kun je hartfalen voorkomen.

> Meer over bloeddruk

Hartfalen door andere hartziekten

Sommige hartaandoeningen kunnen het hart overbelasten en zo tot hartfalen leiden.

Hartritmestoornissen

Bij ritmestoornissen klopt het hart te langzaam, te snel of onregelmatig. Dit vraagt meer inspanning van het hart. Bij langdurige ritmestoornissen, bijvoorbeeld boezemfibrilleren, kan dit leiden tot hartfalen.

> Meer over hartritmestoornissen

Slechte doorbloeding van de hartspier

Wanneer een of meer van de bloedvaten rond het hart vernauwd zijn (bijvoorbeeld bij angina pectoris), krijgt de hartspier zelf te weinig bloed. Hierdoor kan het hart minder goed samentrekken.

> Meer over angina pectoris

Hartklepaandoening

Bij een hartklepaandoening sluiten de hartkleppen niet goed of zijn ze vernauwd. Hierdoor moet het hart extra hard werken. Het hart kan hierdoor overbelast raken. Dit kan op den duur hartfalen veroorzaken.

> Meer over hartklepaandoening

Hartspierziekte (cardiomyopathie)

Bij een hartspierziekte (cardiomyopathie) is je hartspier te slap of verdikt en stijf. In beide gevallen pompt het hart minder goed en kan zo tot hartfalen leiden. Sommige mensen met cardiomyopathie hebben weinig klachten en krijgen geen hartfalen.

> Meer over hartspierziekte

Aangeboren hartafwijkingen

Wanneer je als kind geopereerd bent aan een aangeboren hartafwijking, dan heb je later een hoger risico op hartfalen. De kans hierop verschilt per persoon. Het is nog niet duidelijk waar dit precies door komt. Daar doet de Hartstichting onderzoek naar.

> Meer over aangeboren hartafwijkingen

Overige oorzaken

Bepaalde medicijnen (bijvoorbeeld chemotherapie), longaandoeningen, ernstige infecties of overmatig alcohol drinken of drugs kunnen ook een rol spelen bij het ontstaan van hartfalen.

Onderzoek Hartstichting

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar het eerder en beter herkennen van hartfalen. Hoe is bijvoorbeeld hartfalen door een stijve hartspier beter op te sporen?

> Meer over onderzoek naar hartfalen

Vragen over hartfalen?

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn als het groene balkje aan de zijkant zichtbaar is

Meer in de Gids Hartfalen
    • Wat is hartfalen?

• Oorzaken hartfalen

• Klachten bij hartfalen

• Diagnose en behandeling

Nieuwsbrief Hartstichting

Meld je aan en ontvang het laatste nieuws over onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in
    ;