Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Iemand in je omgeving heeft hartfalen. Dit is vaak moeilijk vast te stellen. De diagnose volgt na een aantal onderzoeken. Soms zijn daarna nog meer onderzoeken nodig om te ontdekken waardoor het hartfalen komt.

Vaststellen hartfalen

Er zijn verschillende onderzoeken om hartfalen vast te stellen.

Luisteren en meten

Bij ongewone vermoeidheid, kortademigheid of vochtophoping kan de arts aan hartfalen denken. De arts meet dan de bloeddruk, het hartritme en het gewicht. Ook luistert hij naar de longen en het hart.

Bloedonderzoek

Bij hartfalen zijn de waardes van bepaalde stofjes verhoogd (BNP en NT pro-BNP). Deze stofjes komen vrij als de hartspier lang onder hoge druk staat.

De klachten bij hartfalen zijn niet heel specifiek. Ze komen ook voor bij andere ziekten. Door bloedonderzoek te doen ontdekt de arts mogelijk dat het hart in orde is, maar dat iemand bijvoorbeeld bloedarmoede of problemen met de schildklier of nieren heeft.

Hartfilmpje

Op  een hartfilmpje (ECG) ziet een arts  of er afwijkingen zijn in het hartritme. Een afwijking op het hartfilmpje geeft inzicht in mogelijke oorzaken van hartfalen. Op een ECG is bijvoorbeeld te zien of je al eerder een hartinfarct hebt gehad. Ook zijn hartritmestoornissen en andere hartafwijkingen vaak te herkennen.

> Meer over een hartfilmpje

Echo

Als bovenstaande onderzoeken erop wijzen dat je hartfalen hebt, dan krijg je een echo van het hart. Een echo geeft informatie over de werking en knijpkracht van het hart. Hiermee kan de arts de diagnose hartfalen bevestigen en beoordelen hoe het hart eraan toe is. Meestal geeft een echo via de borstkas genoeg informatie. Anders kan een echo via de slokdarm nodig zijn.

> Meer over een echo​

Knijpkracht bepalen (ejectiefractie)

Bij hartfalen kan de knijpkracht van je hart afnemen. Deze wordt meestal met een echo berekend. De maat voor de knijpkracht is de ejectiefractie.  De ejectiefractie geeft aan hoeveel bloed de linkerhartkamer per hartslag wegpompt. Bij een gezond hart is dit ongeveer 60%.

Uitkomst van de ejectiefractie kan zijn:

• 50% of hoger: knijpkracht normaal
    • 40-49%: knijpkracht licht verminderd
    • minder dan 40%: knijpkracht verminderd

Bij hartfalen door een stijve hartspier ontspant het hart niet goed. Dan gaat de knijpkracht niet achteruit. De arts bepaalt dan wel de ejectiefractie, maar het stellen van de diagnose hartfalen is lastiger. De ejectiefractie is een goed hulpmiddel om de pompfunctie van het hart in de tijd te volgen

> Meer over de vormen van hartfalen

Oorzaak van hartfalen onderzoeken

Als het duidelijk is dat je naaste hartfalen heeft, is er soms meer onderzoek nodig om de oorzaak te onderzoeken. De mogelijke onderzoeken die hij dan krijgt zijn:

• Röntgenfoto van hart en longen: aan de vorm en grootte van het hart en de longen is de ernst van hartfalen te zien en kan de arts longproblemen uitsluiten
    • Inspanningstest (fietstest): onderzoek om te bepalen of hartfalen is veroorzaakt door een tekort aan zuurstof in de hartspier, bijvoorbeeld bij angina pectoris of na een hartinfarct
    • Hartkatheterisatie: onderzoek naar vernauwingen in de kransslagaders
    • MRI: onderzoek om de verschillende delen van het hart en de weefsels goed in beeld te brengen zoals het bloed, hartspierweefsel, vetten en vloeistoffen
    • Scan met isotopen (SPECT-, PET- of MUGA-scan): radioactieve deeltjes (isotopen) geven informatie over de activiteit en de doorbloeding van het hart
    • CT-scan: een röntgenonderzoek waarop te zien is of een hartkamer verdikt of verwijd is, of er vernauwingen in de kransslagaders zijn of ontstekingen van de hartspier
    • Hartbiopt: onderzoek van een stukje hartweefsel om de oorzaak van hartfalen vast te stellen

Onderzoek naar erfelijkheid

Soms stelt de arts erfelijkheidsonderzoek voor. Dit kan nodig zijn als iemand in de directe familie hartfalen heeft door een erfelijke hartspierziekte. Bij hartfalen door andere oorzaken is onderzoek bij andere familieleden niet nodig.

Controle bloedwaarden bij hartfalen

Tijdens de behandeling van hartfalen is regelmatig bloedonderzoek nodig. Aan de hand hiervan controleert de arts bijvoorbeeld de nierfunctie en het zoutgehalte (natrium en kalium) van het lichaam. Hieruit is af te leiden of je naaste de medicijnen goed verdraagt en of de dosis goed is.

Onderzoek Hartstichting

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar het eerder en beter herkennen van hartfalen. Hoe is bijvoorbeeld hartfalen door een stijve hartspier beter op te sporen?

> Meer over onderzoek naar hartfalen

Vragen over hartfalen?

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn als het groene balkje aan de zijkant zichtbaar is

Meer in de Gids Hartfalen
    • Wat is hartfalen?

• Oorzaken hartfalen

• Diagnose hartfalen

• Behandeling hartfalen

• Leven met hartfalen

Nieuwsbrief Hartstichting

Meld je aan en ontvang het laatste nieuws over onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in
    ;