Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Hartfalen is soms lastig vast te stellen. Er zijn meerdere onderzoeken nodig voordat een arts zeker weet dat iemand hartfalen heeft. Door hartfalen goed te behandelen, kunnen de klachten minder worden.

Hartfalen vaststellen

Bij klachten zoals het ophopen van vocht, kortademigheid en vermoeidheid kan de (huis)arts vermoeden dat iemand hartfalen heeft. Voor een definitieve diagnose doet de arts een aantal onderzoeken, zoals:

• meten van de bloeddruk
    • meten van de hartslag
    • controle van het gewicht
    • checken of je vocht vasthoudt, wat te zien is aan bijvoorbeeld opgezette enkels
    • luisteren naar de longen en het hart

Aanvullend onderzoek

Na het lichamelijk onderzoek, kan aanvullend onderzoek nodig zijn. De arts maakt een hartfilmpje (ECG) en laat het bloed onderzoeken op bepaalde stoffen die bij hartfalen meer voorkomen. Dit zijn de stofjes BNP en NT-pro BNP.

Als de arts na deze onderzoeken nog steeds denkt dat iemand hartfalen heeft, dan wordt een echo van het hart gemaakt. De arts bepaalt of daarna nog meer onderzoek nodig is.

Behandeling hartfalen

Meestal is hartfalen niet te genezen. Het hart gaat langzaam achteruit. Medicijnen en leefstijladviezen zorgen er wel voor dat het hart minder hard hoeft te werken en de klachten minder erg worden. Soms is de oorzaak weg te nemen of is er een speciale behandeling mogelijk.

Oorzaak wegnemen

Artsen proberen de oorzaak van hartfalen weg te nemen. Dit kan bijvoorbeeld door het behandelen van:

• hoge bloeddruk
    • vernauwingen in de kransslagaders
    • hartritmestoornissen, zoals boezemfibrilleren
    • hartklepaandoeningen

Medicijnen

Meestal krijgen patiënten met hartfalen een combinatie van medicijnen. De medicijnen verbeteren de pompkracht van het hart. Ook zorgen ze ervoor dat het hart minder belast wordt. Hierdoor verminderen de klachten vaak. Maar het kan meestal niet voorkomen dat iemand langzaam achteruit gaat.

> Meer over medicijnen bij hartfalen

Gezond eten en genoeg bewegen

Gezond eten en voldoende bewegen zijn bij hartfalen minstens zo belangrijk als medicijnen. Te veel zout en vocht belasten het hart. Vaak krijgen hartfalenpatiënten daarom speciale adviezen voor zout en vocht.

> Meer over gezonde leefstijl bij hartfalen

Speciale behandelingen bij hartfalen

Soms gaat het hart steeds verder achteruit en zijn er bij hartfalen andere behandelingen nodig. Dan kan er een operatie nodig zijn of een speciale pacemaker of ICD geplaatst worden (dit heet CRT). En voor een heel kleine groep patiënten is stamceltherapie, een steunhart of harttransplantatie een (tijdelijke) oplossing.

Onderzoek naar speciale pacemaker

Onderzoeker Joost Lumens werkt aan software die nabootst hoe iemands hart pompt. Hiermee wil hij een speciale pacemaker voor hartfalenpatiënten verbeteren.

Meer lezen

Vragen over hartfalen?

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn als het groene balkje aan de zijkant zichtbaar is

Meer in de Gids Hartfalen
    • Wat is hartfalen?

• Oorzaken hartfalen

• Klachten bij hartfalen

• Diagnose en behandeling

Nieuwsbrief Hartstichting

Meld je aan en ontvang het laatste nieuws over onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in
    ;