Een bundeltakblok is een hartritmestoornis. Er gaat iets mis in de rechter- of linkerbundeltak van het hart. Problemen in de bundeltakken komen vaak voor, maar leiden zelden tot klachten. Meestal is behandeling van een bundeltakblok niet nodig, maar er zijn uitzonderingen.

Wat is een bundeltakblok?

Een bundeltak is een schakel in het elektrische systeem dat ervoor zorgt dat het hart samentrekt. Bij een normaal hartritme ontstaat het elektrisch signaal in de sinusknoop en loopt via beide boezems richting de AV-knoop. Vanuit de AV-knoop loopt de prikkel naar de bundel van His. Deze splitst zich in een rechter- en een linkerbundeltak.

Via deze bundeltakken gaat het signaal naar de rechter- en linkerkamer. Bij een bundeltakblok is het elektrisch signaal in één van de bundeltakken onderbroken. De elektrische prikkel zoekt dan een andere weg, die trager is.

> Meer over een normaal hartritme

Soorten bundeltakblok

Er zijn 2 vormen van een bundeltakblok:

• rechterbundeltakblok (RBTB)
  • linkerbundeltakblok LBTB)

Rechterbundeltakblok (RBTB)

Bij een RBTB is het elektrisch signaal in de rechterbundeltak (deels) onderbroken. De elektrische prikkel zoekt een andere (langzamere) weg naar de rechterkamer. Een RBTB is op zichzelf niet ernstig en komt vaak voor bij mensen die verder gezond zijn.

Linkerbundeltakblok (LBTB)

Bij een LBTB is het elektrisch signaal in de linkerbundeltak (deels) onderbroken. De elektrische prikkel zoekt een andere (langzamere) weg naar de linkerkamer. In vergelijking met een RBTB is bij een LBTB vaker iets mis met het hart.

Oorzaken

Oorzaken van een bundeltakblok zijn:

• ouderdom: naarmate je ouder wordt neemt de conditie van de bundeltakken af
  • bijwerkingen van medicijnen
  • aangeboren hartafwijking
  • beschadiging: soms wordt een bundeltak beschadigd, bijvoorbeeld door een (groot) hartinfarct of een hartoperatie

Symptomen

Een bundeltakblok geeft meestal geen klachten. Vaak wordt het dan ook per toeval ontdekt. Voor artsen kan het moeilijker zijn om een hartfilmpje (ECG) te beoordelen als je een bundeltakblok hebt. Als de bundeltakblok komt door een andere hartprobleem, kun je daar wel klachten van hebben.

Gids Hartritme

Lees alles over je hartslag en welke hartritmestoornissen er zijn. En kom meer te weten over hartkloppingen, overslagen of een hoge of lage hartslag.

> Ga naar de gids

Diagnose bundeltakblok

Een bundeltakblok is te herkennen op een hartfilmpje (ECG). Op het ECG is duidelijk zichtbaar dat de elektrische prikkel een andere weg zoekt.

Behandeling

Als je een onschuldige bundeltakblok hebt, is behandeling niet nodig. Bij een linkerbundeltakblok krijg je meestal het advies om het hart te laten onderzoeken op andere hartafwijkingen. Als die er niet zijn, is in de toekomst geen controle meer nodig. Vindt de cardioloog wel een afwijking, dan is het soms nodig deze te behandelen.

Onderzoek Hartstichting

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend. Dat kan ernstige gevolgen hebben. Er is onderzoek nodig om ritmestoornissen eerder op het spoor te komen en beter te behandelen.

> Meer over de onderzoeken

Chatten met de Infolijn

• Maak je je zorgen dat er iets mis is met je hart?
  • Chat met een voorlichter: ma t/m vrij van 8.30- 16.30 uur

Nieuwsbrief Hartstichting

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in