Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Sommige mensen hebben een grotere kans op een hartinfarct dan anderen. Soms heeft dat te maken met leefstijl en kun je er zelf iets aan doen. Andere risico’s zijn niet te beïnvloeden.

Risicofactoren

Een hartinfarct ontstaat meestal door slagaderverkalking. Hierbij ontstaan vernauwingen in de bloedvaten van je hart. Bij de een gaat dit proces sneller dan bij de ander. Factoren die slagaderverkalking versnellen noemen we risicofactoren.

Belangrijke risicofactoren zijn:

• roken
    • hoge bloeddruk
    • hoog cholesterol
    • overgewicht
    • diabetes (suikerziekte)
    • langdurige stress

Verder neemt de kans toe als je ouder wordt en zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen. En in sommige families komen hartproblemen vaker voor. En ook bij een ontstekingsziekte zoals reuma heb je een hoger risico.

Verschillen mannen en vrouwen

Tot de overgang lijken vrouwen een natuurlijke bescherming te hebben tegen hart- en vaatziekten. Het is nog niet duidelijk of dit door de vrouwelijke hormonen komt.

Wel lopen bepaalde vrouwen meer risico:

• vrouwen die zwangerschapsdiabetes of een heel hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap hebben gehad
    • vrouwen die al voor hun 40e in de overgang zijn gekomen

> Meer over hartklachten bij vrouwen

Leeftijd

De kans op een hartinfarct neemt toe als je ouder wordt. Voor je 35e komt een hartinfarct erg weinig voor. Mannen hebben tussen hun 55e en 65e een grotere kans op een hartinfarct dan vrouwen. Vrouwen zijn vaak ouder als ze een eerste infarct krijgen.

Erfelijkheid

​Aanleg kan een rol spelen bij het ontstaan van slagaderverkalking. Heb je directe familieleden (ouders, broers of zussen) die voor hun 65e een hart- of vaatziekte kregen? Vertel dit dan altijd aan je huisarts. Meld het ook als hoge bloeddruk of hoog cholesterol veel in je familie voorkomen.

> Meer over hartinfarct in de familie

Rol van ontstekingen

Ontstekingen kunnen de vaatwand beschadigen en zo slagaderverkalking verergeren. Mensen met reuma hebben bijvoorbeeld een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Dit komt doordat chronische ontstekingen niet alleen optreden in gewrichten, maar mogelijk ook in de vaatwand. Er is nog veel onduidelijk over de precieze rol van ontstekingen. De Hartstichting doet hier daarom veel onderzoek naar.

Tip! Wil je weten hoe jij ervoor staat? Laat je huisarts jouw risico op hart- en vaatziekten in kaart brengen.

Kans verkleinen

Door gezond te leven verklein je de kans op een nieuw infarct. Zo houd je je hart zo sterk mogelijk.

> Lees wat je zelf kunt doen

Chatten met de Infolijn

Maak je je zorgen dat er iets mis is met je hart?

• Chat met een voorlichter via het groene chatbalkje (zijkant)
    • De chat is bereikbaar van ma t/m vrij van 8.30- 16.30 uur
    Meer in de Gids Hartinfarct
    • Mijn kans op een hartinfarct

• Hartinfarct in de familie

• Verlaag je kans op een hartinfarct

Kijkje in het lab

Onderzoek doe je met je hart. Ontdek de passie waarmee onze toponderzoekers werken. Maak kennis met Ilze, Johan en Esther.

Ontmoet de onderzoekers
    ;