Voorwaarden voor buikoperatie

Een buikoperatie is een grote operatie. Het is belangrijk dat je een goede conditie hebt voor deze operatie.

Tijdens de operatie

De operatie vindt plaats onder narcose en duurt 3 tot 5 uur:

• De vaatchirurg maakt de buik open van onder de navel tot de onderkant van het borstbeen. Dat gebeurt aan de voorkant of soms aan de zijkant van de buik.
  • De chirurg klemt het aneurysma af aan de boven- en onderkant en knipt het open.
  • Als er bloedstolsels in zitten worden deze eruit gehaald.
  • De arts legt het kunststof bloedvat in het aneurysma en hecht deze boven en onder vast aan de slagader.
  • Het bloedvat wordt gesloten en het aneurysma wordt om het kunstvat heen gevouwen. Er is dan geen aneurysma meer.

De medische naam voor zo'n kunststof bloedvat is een prothese. Bij operatie aan het aneurysma via de buik heet het kunstvat aortaprothese.

Problemen tijdens operatie

Tijdens deze operatie is er een kans op problemen:

• Er is kans op bloedingen.
  • Er is kans op een hartinfarct, beroerte of overlijden. De kans hierop is bij een buikoperatie hoger dan bij een operatie via de lies.
  • Er is kans op hartritmestoornissen, nierfunctiestoornissen en schade aan de darmen, omdat de organen tijdens de operatie minder zuurstof krijgen. Deze problemen kunnen tijdelijk zijn.

De kans op problemen is bij een spoedoperatie groter dan bij een geplande operatie.

Verschillende typen prothesen

De buikslagader splitst zich onder in de buik naar de benen. Zit het aneurysma op de plek van de splitsing?

• Ja, dan krijg je een broekprothese: Een kunststof bloedvat dat splitst als een broek met 2 broekspijpen.
  • Nee, dan krijg je een buisprothese: Een kunststof bloedvat dat niet splitst. Het heeft gewoon de vorm van een buisje.

Na de operatie

Na de operatie blijf je 1 tot 2 dagen op de intensive care. Daarna nog 5 tot 14 dagen op de verpleegafdeling in het ziekenhuis. Hoe lang precies hangt af van hoe het met je gaat. Als er problemen ontstaan na de operatie, kan dit langer zijn. Na de operatie heb je een grote wond op je buik. Ook dat moet genezen. Er ontstaat altijd een litteken.

• Herstel thuis

Het herstel thuis kan een aantal maanden duren:

• Het is normaal dat je in deze periode sneller vermoeid bent
    • Na de operatie heb je misschien tijdelijk minder zin in eten, last van buikpijn of moeite met ontlasting
    • Het kan even duren voor de darmen weer op gang zijn. Deze klachten gaan vaak vanzelf over

Tips voor na de operatie:

• Til de eerste 6 weken niet of in ieder geval niet zwaar
    • Vermijd hoesten en persen. Zo komt er zo min mogelijk druk op de wond
  • Seksualiteit

Mannen kunnen een erectiestoornis krijgen. Dit is meestal tijdelijk, maar soms ook blijvend. Het kan dat een man tijdens het vrijen wel een orgasme, maar geen zaadlozing krijgt. Aarzel niet om problemen met de arts te bespreken.

• Controle na de operatie

Na een buikoperatie krijg je meestal elke 5 jaar een controle om te kijken of er geen nieuw aneurysma is gevormd. De arts kijkt daarbij naar de plekken waar het kunststof bloedvat is vastgemaakt aan de slagader.

Leefstijl na de operatie

Een gezonde leefstijl is erg belangrijk. Daarbij gelden dezelfde leefregels als bij mensen met een aneurysma die niet zijn geopereerd.
Man is aan het joggen

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)