Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Feiten en cijfers over beroerte

De Hartstichting publiceert jaarlijks actuele cijfers over hart- en vaatziekten. Hier vind je de belangrijkste cijfers over een beroerte.

Cijfers over beroerte in Nederland

Elk jaar krijgen zo’n 43.000 mensen een beroerte. Dat zijn er ongeveer 117 per dag. Ongeveer 80% van de mensen met een beroerte heeft een herseninfarct. 20% heeft een hersenbloeding.

Enkele cijfers:

• in Nederland leven ruim 320.000 personen met de gevolgen van een hersenbloeding of herseninfarct
    • elk jaar overlijden ongeveer 9.500 mensen aan een beroerte, zo'n 26 mensen per dag
    • mannen zijn gemiddeld 79 jaar als ze overlijden aan een beroerte, vrouwen 84 jaar
    • ongeveer 2 op de 3 patiënten kunnen 3 maandenna hun ziekenhuisopname voor beroerte weer zelfstandig leven

Cijferboek hart- en vaat-ziekten

Lees de meest recente cijfers over hart- en vaatziekten in het cijferboek van 2017.

Onderzoek naar beroerte

De Hartstichting vindt onderzoek naar beroerte belangrijk. Mensen met een beroerte moeten zo snel mogelijk de beste behandeling krijgen. Zo kun je hersenschade voorkomen.

Meer over het onderzoek

Nieuwsbrief Hartstichting

Ontvang het laatste nieuws over wetenschappelijk onderzoek en onze activiteiten.

Stel je vraag aan de Infolijn