Goed om te weten

Een beroerte is een verzamelnaam voor een TIA, een herseninfarct en een hersenbloeding.

Vernauwingen in de halsslagaders

Een oorzaak van een herseninfarct kunnen vernauwingen in de halsslagaders zijn. Halsslagaders zijn grote bloedvaten waar bloed naar de hersenen stroomt. In de halsslagaders kunnen vernauwingen ontstaan, door bijvoorbeeld een hoge bloeddruk. Dit wordt slagaderverkalking genoemd. Door slagaderverkalking ontstaan stolsels die doorschieten naar de hersenen. Deze stolsels kunnen een bloedvat in de hersenen verstoppen en zo een herseninfarct veroorzaken.

Leer je bloeddruk verlagen

Een hoge bloeddruk verhoogt de kans op een beroerte of hartinfarct. Onze gratis brochure bevat handige tips, zodat je zelf je bloeddruk kunt verlagen.
mevrouw leest op haar computer

Stolsel uit het hart

Een bloedvat kan ook afgesloten worden door een stolsel dat in het hart is ontstaan. Dit soort stolsels worden onder andere veroorzaakt door hartproblemen, zoals boezemfibrilleren. Vanuit het hart kan een stolsel doorschieten naar de hersenvaten en een bloedvat verstoppen. Dit veroorzaakt een herseninfarct.

Trombose

Een andere oorzaak van een herseninfarct is een trombose in de aderen van de hersenen. Dit heet ook wel sinustrombose. Dit komt vaker voor bij mensen onder de 50 jaar.

Weinig zuurstof

Een herseninfarct kan soms ontstaan doordat er te weinig bloed naar de hersenen gaat. Dit kan kort na een hartinfarct voorkomen. Let op: dit is zeldzaam.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag