Bij een herseninfarct gaat vaak alle aandacht naar de patiënt. Mensen hebben niet altijd door dat een herseninfarct ook invloed heeft op de partner, familie of vrienden van de patiënt.

Misschien was je er bij toen jouw naaste een herseninfarct kreeg. Dat is naar om mee te maken. Maar ook als je er niet bij was kan het veel met je doen. Je merkt dat je naaste niet meer kan doen wat hij of zij graag doet. Of dat je naaste iets wil zeggen wat niet lukt. Dat kan moeilijk zijn. Je vraagt je misschien af of dit nog een keer kan gebeuren? En hoe je nu samen verder gaat na een herseninfarct?

Samen gezonder leven

Risicofactoren zoals hoge bloeddruk, roken, overgewicht en weinig lichaamsbeweging verhogen de kans op een (nieuw) herseninfarct. Door gezond te leven verlaag je dit risico. Er zijn ook aanwijzingen dat stress leidt tot een verhoogd risico.

Samen gezonder gaan leven werkt het beste. Kook gezond en ga samen bewegen en/of ontspannen. Met jouw actieve bijdrage motiveer je je naaste om een gezonde leefstijl vol te houden.

> Meer over gezond leven

Stel je vraag over beroerte

• Chat op deze pagina met een voorlichter
  • Bel 0900 3000 300 (werkdagen 9 tot 13 uur)

Gevolgen voor de patiënt

Een herseninfarct kan zichtbare en onzichtbare gevolgen hebben. In de periode net na een herseninfarct vallen lichamelijke beperkingen meteen op. Er zijn ook veranderingen die minder zichtbaar zijn, maar wel grote impact hebben op het leven van de patiënt. Gevolgen van een herseninfarct kunnen het denken, het geheugen, gedrag en de emoties beïnvloeden. Ook kunnen er praktische gevolgen aanwezig zijn.

> Meer over de gevolgen van een herseninfarct en tips voor jou

Gevolgen voor jou

Als iemand die dichtbij je staat een herseninfarct heeft gehad, heeft dat ook gevolgen voor jou. Bij veel mensen verandert hun denken en doen. Na de eerste schrik breekt een moeilijke periode aan omdat ook je leven als naaste behoorlijk kan veranderen. Zeker als jouw naaste door het herseninfarct als persoon is veranderd of hulp nodig heeft bij dagelijkse activiteiten.

Begeleiding

Het is mogelijk dat je je partner, vriend(in) of familielid ervaart als een ander persoon dan vóór de beroerte. Iemand die geen initiatieven meer neemt, geen verantwoordelijkheid meer kan dragen, en die somber is. Soms zie je hem of haar zelfs niet meer als volwaardige (levens)partner. Dat is niet makkelijk. De verpleegkundige van de CVA-nazorgpoli in het ziekenhuis helpt je bij het omgaan met je partner of familielid. Het is ook mogelijk om begeleiding te krijgen van je huisarts, thuiszorg, maatschappelijk werk of een psycholoog. Ze helpen je zo goed mogelijk om te gaan met je partner, vriend(in) of familielid en zijn of haar beperkingen. Heb je behoefte aan hulp? Vraag dan je huisarts om advies.

Positie als partner

Als partner van iemand met een herseninfarct heb je het soms moeilijk. Je wilt graag samenzijn, maar je partner is niet meer hetzelfde. Of de zorg voor hem of haar valt je zwaar. Ook voor jou is deze situatie nieuw en dat vraagt om aanpassingen. Er zijn organisaties waarbij je terecht kan voor informatie, steun en advies.

Je partner weer thuis na de revalidatie

Als je partner in een revalidatiecentrum revalideert, kan hij of zij meestal na een aantal weken af en toe een weekend naar huis. Dat is wennen, maar voelt waarschijnlijk ook fijn. Het kan zijn dat je beiden vindt dat thuis verder revalideren de beste optie is. Maar denk hierover niet te licht. Als je een weekend samen bent, is dat anders dan een hele week. Overleg daarom goed met de hulpverleners en zet de stap niet te vroeg. Het is goed mogelijk dat jij of je partner zijn of haar mogelijkheden overschat.

Meestal merk je thuis pas echt wat er allemaal veranderd is. Het kan zijn dat je partner lichamelijk opknapt, maar dat het op sociaal en emotioneel vlak niet lekker gaat. Soms merkt je partner daar zelf niets van. Dat maakt het extra lastig.

Aandacht voor jezelf

Als partner ben je snel geneigd jezelf weg te cijferen. Je probeert je partner zo goed mogelijk te begrijpen en te verzorgen. Je kan het gevoel hebben dat je altijd geeft en nooit wat terug krijgt. Of dat vrienden en familie het lastig vinden om langs te komen. Je mist dan de sociale contacten. Dat kan een periode goed gaan, maar op een gegeven moment kom je jezelf tegen. Dan gaat het niet meer.

Probeer daarom tijdig aan jezelf te denken. Accepteer hulp van anderen en plan tijd voor jezelf in. Ga eens een dagje weg of plan een korte vakantie met familie of vrienden. Het is vaak mogelijk dat je partner dan tijdelijk in een verpleeg- of verzorgingshuis verblijft. Vraag je huisarts naar de mogelijkheden. Voel je je hier schuldig over? Probeer dit dan met je naaste en met anderen te bespreken.

Ongetwijfeld zul je af en toe je geduld verliezen. Dat is heel normaal. Als het te veel wordt, lucht je hart dan bij een goede vriend(in) of een familielid. Ook de huisarts, psycholoog, thuiszorg of het maatschappelijk werk kan je ondersteunen. Praten met mensen die in dezelfde situatie zitten kan ook helpen. Vraag de CVA-verpleegkundige, de maatschappelijk werker of huisarts naar mantelzorgcontact.

Organisaties die je kunnen helpen

Mezzo

Mezzo is er voor mantelzorgers. Je kunt er terecht voor informatie, advies en een luisterend oor.

> Naar de website van Mezzo

Hersenletsel.nl

Wil je in contact komen met andere mensen die iemand met een herseninfarct in hun omgeving hebben? Of zoek je steun bij de dagelijkse activiteiten? Dan kan Vereniging Hersenletsel.nl iets voor je betekenen.

Hersenstichting

De Hersenstichting heeft een brochure met tips bij veranderingen in het gedrag bij iemand met een hersenaandoening.

Meer in de Gids Herseninfarct
  • Wat is er gebeurd?

• Oorzaken herseninfarct

• Behandeling herseninfarct

• Kans op herstel

• Samen verder

Vragen over een herseninfarct?

• Chat op deze pagina met een voorlichter
  • Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)

;