Een hersenbloeding doormaken is een heftige gebeurtenis. Vaak met blijvende lichamelijke en psychische gevolgen. Misschien merk je dat je lijf niet meer doet wat jij wil. Of dat je iets wil zeggen, maar dat het er niet, of anders uit komt. Dat kan beangstigend en confronterend zijn. In hoeverre kun je herstellen? En hoe ga je verder na een hersenbloeding?

Kans op herstel

De schade van een hersenbloeding is bij iedereen verschillend. Sommige mensen herstellen goed en ervaren weinig tot geen problemen. Anderen herstellen nauwelijks en worden blijvend afhankelijk van hulp. In hoeverre je herstelt is afhankelijk van:

• het deel van je hersenen dat beschadigd is
  • de ernst van de beschadiging (de omvang)
  • in hoeverre omringend hersenweefsel taken kan overnemen
  • je leeftijd
  • de conditie van de hersenen voor de hersenbloeding; bijvoorbeeld of er al eerder schade is geweest
  • je algemene gezondheid voor de hersenbloeding (bijvoorbeeld of je ook andere aandoeningen hebt)

Herstel van verschillende beperkingen

De beperkingen na een hersenbloeding hangen af van welk deel van je hersenen beschadigd is. Je kunt duidelijk zichtbare beperkingen hebben, zoals uitval van je been. Of onzichtbare beperkingen, zoals concentratieproblemen.

De ene functie herstelt beter of eenvoudiger dan de andere. Sommige functies worden makkelijker overgenomen door andere gebieden in de hersenen.

Als iets veel tijd heeft gekost om te leren, heeft het ook veel tijd nodig heeft om te herstellen. Weer helemaal op het oude niveau praten of schrijven kan moeilijk zijn en is soms niet haalbaar.

In de eerste 6 maanden na een hersenbloeding gaat het herstel het snelst. Daarom is hier ook heel veel aandacht voor in de revalidatie. Hoe sneller je start met oefenen, hoe beter. Na 6 maanden tot een jaar is duidelijker wat de blijvende gevolgen zijn van de hersenbloeding.

Meer dan de helft van de patiënten gaat na ontslag uit het ziekenhuis weer naar huis. Een derde daarvan is uiteindelijk zelfstandig. Een deel blijft thuis afhankelijk van hulp, zoals bij het wassen en aankleden. Het andere deel gaat vanuit het ziekenhuis naar een revalidatiecentrum of verpleeghuis. Dit kan tijdelijk zijn en is afhankelijk van hoe de revalidatie verloopt.

Zichtbare en onzichtbare gevolgen

In de periode net na een hersenbloeding vallen lichamelijke beperkingen meteen op. Mensen kunnen goed inschatten wat dat met je doet.

Bij minder zichtbare gevolgen is dat lastiger. Je kunt na een hersenbloeding last houden van hoofdpijn, sneller dingen vergeten of je minder goed concentreren. Ook je karakter kan veranderen, wat tot sociale problemen kan leiden.

Voor jezelf en de mensen om je heen kunnen dit soort problemen veel impact hebben. Als je je niet meer goed kunt concentreren of taken niet meer kunt uitvoeren, zijn er misschien veranderingen nodig op je werk. Je krijgt een andere rol, draait minder uren of krijgt het advies te stoppen met werken.

Over het algemeen ga je langzaam vooruit of blijft stabiel. Neem contact op met je arts als je nieuwe klachten of problemen krijgt.

> Meer over de gevolgen van een beroerte

Stel je vraag over beroerte

• Chat op deze pagina met een voorlichter
  • Bel 0900 3000 300 (werkdagen 9 tot 13 uur)

Revalidatie na een hersenbloeding

Na een hersenbloeding start je zo snel mogelijk met revalideren. Het (weer) zelfstandig functioneren staat daarbij centraal. De eerste tijd werk je echt aan herstel. Daarna leer je omgaan met je (blijvende) beperkingen.

Bij verlamming kunnen dagelijkse activiteiten erg lastig zijn: wassen, aankleden, brood smeren, de krant lezen of naar het toilet gaan. Tijdens de revalidatie krijg je tips en leer je praktische manieren om zoveel mogelijk zelfstandig te zijn. Soms zijn hier handige hulpmiddelen voor. Er is een hulpmiddelenwijzer waarin je kunt kijken of er voor jou handige hulpmiddelen beschikbaar zijn. Denk aan hulpmiddelen bij communicatie, eten en drinken, het huishouden en bij bewegen.

> Ga naar de Hulpmiddelenwijzer.nl

Bij de een verloopt het herstel beter dan bij de ander. Dat dingen plotseling niet meer zo gaan als voorheen, is vaak erg frustrerend en verdrietig. Tijdens de revalidatie is er ook aandacht voor de emotionele situatie na je hersenbloeding.

> Meer over revalidatie na een beroerte

Lotgenotencontact via hersenletsel.nl

Soms is het fijn om met mensen te praten die hetzelfde hebben meegemaakt. Hersenletsel.nl is een vereniging voor patiënten met een hersenaandoening. Ook voor mensen met een beroerte.

> Ga naar hersenletsel.nl

Informatie op hersenaneurysma.nl

Een SAB beïnvloedt je leven blijvend. Op de website hersenaneurysma.nl vind je uitgebreide informatie en lotgenotencontact.

> Ga naar hersenaneurysma.nl

Meer in de Gids Hersenbloeding