Werken aan de gezondheid op school loont. Het draagt bij aan betere schoolprestaties, minder schooluitval en een gezondere leefstijl.

Vignet Gezonde School

Het Vignet Gezonde School is een keurmerk dat scholen kunnen aanvragen. Hiervoor komen scholen in aanmerking die zich structureel inzetten voor de gezondheid van leerlingen en leerkrachten. De school mag zich 3 jaar Gezonde School noemen en het logo gebruiken.

Onze activiteiten zijn:

• verbinding zoeken met partners die zich inzetten voor een gezond schoolbeleid
  • meer bekendheid geven aan het Vignet Gezonde School
  • ondersteunen lespakket Lekker Fit!

Thema's Vignet Gezonde School

Er zijn diverse thema's waar een school mee aan de slag kan om het Vignet Gezonde School te halen. De school moet minimaal voldoen aan de criteria van één thema.

De thema’s zijn:

• Voeding
  • Sport en bewegen
  • Roken en alcohol
  • Hygiëne, huid, gebit en gehoor
  • Sociaal–emotionele ontwikkeling
  • Relaties en seksualiteit
  • Fysieke veiligheid
  • Milieu

De Hartstichting ondersteunt samen met het Voedingscentrum het thema voeding. Gezonde voeding is een belangrijk onderdeel van het lespakket Lekker Fit! voor basisscholen. De Hartstichting ondersteunt dit pakket. Scholen kunnen dit pakket gebruiken om het deelcertificaat Voeding te halen.

Ervaringen van Gezonde Scholen

Het RIVM verzamelde ervaringen van scholen die al met de Gezonde School-aanpak werken.

Kinderen:

• leren nieuwe fruit- en groentesoorten eten
  • delen gezonde traktaties uit: de zakjes chips zijn de school uit
  • drinken op school water in plaats van suikerhoudende drankjes
  • bewegen meer tijdens en na schooltijd
  • wassen hun handen voor het eten en na het plassen

Voor de school heeft het ook een positief effect:

• het gebouw is netter en hygiënischer
  • de focus op gezondheid is goed voor het imago van de school
  • de gezonde aanpak loopt nu als een rode draad door de school

Lees meer ervaringen

Lespakket Lekker Fit!

We ondersteunen het lespakket Lekker Fit! voor basisscholen. Tijdens de Lekker Fit-lessen leren leerlingen uit groep 1 tot en met 8 spelenderwijs over een gezonde leefstijl. Ze leren alles over voeding, bewegen en het maken van gezonde keuzes. Als kinderen al op jonge leeftijd kennismaken met een gezonde leefstijl, is de kans groot dat ze dit later volhouden.

Het motto van het lespakket is dan ook:

Bewegen is leuk, en fit zijn is fijn. Niet alleen nu, maar ook voor later.

De leerlingen krijgen de Lekker Fit!-lessen op school, maar het geleerde moeten ze ook thuis in de praktijk brengen. De kinderen maken samen met de ouders thuisopdrachten. Zo worden ook de ouders zich bewust van de voeding thuis en het beweeggedrag van hun kinderen in de vrije tijd.

Lees meer op de website van Lekker Fit! of download de brochure voor scholen.

Het Nationaal Schoolontbijt

Elk jaar vindt begin november Het Nationaal Schoolontbijt plaats. De Hartstichting steunt in initiatief. In 2016 deden in totaal zo'n 520.000 kinderen op 2.720 basisscholen mee aan dit ontbijt.

Het Nationaal Schoolontbijt is naast een leuk ontbijtfeest ook leerzaam. Met speciaal lesmateriaal ontdekken de kinderen dat ontbijten heel gezellig is en ook nog eens energie geeft, belangrijke voedingsstoffen levert en helpt een gezond gewicht te houden.

Uit ontbijtonderzoek (2016) blijkt dat kinderen graag ontbijten en mee beslissen over hun ontbijt.

Hartenrace: sponsorloop op school

Wilt u op uw school een sportieve activiteit organiseren en geld ophalen voor de Hartstichting? Bestel dan een Hartenracepakket en organiseer een sponsorloop, fietstocht of een andere sportieve activiteit op school.

Lees meer en vraag het actiepakket aan

Oudertheater 'Voor je het weet zijn ze groOt'

We zijn één van de initiatiefnemers van interactieve ouderbijeenkomst 'Voor je het weet zijn ze groOt'. De bijeenkomst is voor ouders van kinderen van 2 tot en met 12 jaar en gaat over opvoeding, gezond eten en bewegen. Tijdens de voorstelling worden de ouders actief betrokken. Meestal organiseert de school de bijeenkomst in samenwerking met bijvoorbeeld de GGD, Sportservice of de gemeente.

Lees meer over de voorstelling

Voorlichtingsbijeenkomsten

Als basisschool kunt u ook een voorlichtingsbijeenkomst boeken. In deze interactieve bijeenkomsten leren de ouders gezonde keuzes te maken voor hun kinderen.

Lees meer en boek een bijeenkomst

Totally Fit Kidz

In 2017 start het derde seizoen van het tv-programma Totally Fit Kidz. Het programma van RTL Telekids zoekt nog kinderen (8-12 jaar) die mee willen doen en hun school willen vertegenwoordigen.

Meld je aan voor 1 maart

Deel via: