Zout

Zout is onder andere nodig voor een goede vochtbalans, prikkelen van zenuwen en het samentrekken van spieren. Te veel zout kan leiden tot een hoge bloeddruk.

Hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Minder zout eten kan helpen de bloeddruk te verlagen. 

Hoeveel zout nodig?

We hebben maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig. Gemiddeld krijgen consumenten echter 9 gram zout binnen, waarvan 80% verwerkt is in alledaagse producten zoals brood, kaas en vleeswaren. Het advies van de Hartstichting is om maximaal 6 gram zout per dag te eten.

Ongemerkt krijgen mensen elke dag veel zout binnen. Wist u dat:

  • Driekwart van het zout in bewerkte producten zit zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks?
  • Een kwart van het zout zelf toegevoegd wordt bij het koken en aan tafel?

Tips voor minder zout

Tips voor minder zout:

  • Kijk goed op de verpakking van voedingsmiddelen hoeveel zout of natrium erin zit
  • Kies voor verse producten
  • Kies voor smaakmakers als verse kruiden en specerijen.

Minder zout eten is even wennen, maar met wat creativiteit zet u al snel smaakvolle gerechten op tafel. Begin niet te drastisch door al het zout weg te laten, maar wen stapsgewijs aan een minder zoute smaak.
 

Mineraalzouten met kalium

Zout met minder natrium is een goed alternatief voor normaal zout, bijvoorbeeld JOZO Bewust en LoSalt.

Het kalium in dieetzout kan een probleem zijn bij nier- en leverziekten. Dat geldt ook voor mensen die kaliumbesparende medicijnen gebruiken. Overleg in dat geval met de diëtist of de arts.

Kalium verhoogt de bloeddruk niet. Integendeel, het helpt om het teveel aan natrium uit het lichaam te verwijderen. Zo heeft kalium een gunstig effect op de bloeddruk. Veel kalium zit in verse groenten en fruit, aardappelen, vlees, brood en melk.

Recepten

Op de website van de Hartstichting staan recepten met minder zout. Ga naar de recepten

Natriumbeperkt dieet

Voor mensen met een natriumbeperkt dieet is het goed het advies van de diëtist te volgen. Mensen die om andere gezondheidsredenen minder zout moeten eten, kunnen terecht bij hun arts.

Hartstichting en zout

De Hartstichting wil fabrikanten stimuleren om het zoutgehalte van hun producten te verlagen. Daarnaast zetten we ons op een breder terrein in om de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen te verbeteren. We pleiten voor minder zout, verzadigd vet en suiker in bewerkte voedingsmiddelen.

Lees wat we doen aan productverbetering

Feiten & cijfers

Gemiddeld in Nederland

9 tot 10 gram

zout per dag

Advies zout

6 gram

per dag maximaal

Nodig

1 tot 3 gram

zout per dag

Deel via:
Vragen