Zout

Een hoge bloeddruk verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Door minder zout te eten kun je het risico op een hoge bloeddruk verlagen. Het advies van de Hartstichting is om maximaal 6 gram zout per dag te eten.

Zout is nodig voor het:

• regelen van vocht in het lichaam
  • transport van voedingsstoffen
  • prikkelen van zenuwen
  • samentrekken van spieren

Hoge bloeddruk

Ongemerkt krijgen mensen elke dag veel zout binnen. Driekwart van het zout zit in bewerkte producten zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks. Kijk goed op de verpakking van voedingsmiddelen hoeveel zout of natrium erin zit. Een kwart van het zout voegen mensen zelf toe bij het koken en aan tafel. Kies voor smaakmakers als verse kruiden en specerijen. Wen stapsgewijs aan een minder zoute smaak.

Mineraalzouten met kalium

Zout met minder natrium is een goed alternatief voor normaal zout, bijvoorbeeld JOZO Bewust en LoSalt.

Het kalium in dieetzout kan een probleem zijn bij nier- en leverziekten. Dat geldt ook voor mensen die kaliumbesparende medicijnen gebruiken. Overleg in dat geval met de diëtist of de arts.

Kalium verhoogt de bloeddruk niet. Integendeel, het helpt om het teveel aan natrium uit het lichaam te verwijderen. Zo heeft kalium een gunstig effect op de bloeddruk. Veel kalium zit in verse groenten en fruit, aardappelen, vlees, brood en melk.

Dieet

Voor mensen met een natriumbeperkt dieet is het goed het advies van de diëtist te volgen. Mensen die om andere gezondheidsredenen minder zout moeten eten, kunnen terecht bij hun arts.

De Hartstichting en zout

De Hartstichting zet zich in om fabrikanten te stimuleren om het zoutgehalte van hun producten te verlagen. Ook de internationale actiegroep WASH (World Action on Salt and Health) richt zich op het wereldwijde probleem van het eten van te veel zout. In Nederland werken de Hartstichting, de Nierstichting en het Voedingscentrum samen met artsen en wetenschappers.

Het advies van de Hartstichting is om maximaal 6 gram zout per dag te eten.

De Zoutwijzer

De Hartstichting heeft de Zoutwijzer ontwikkeld. In de Zoutwijzer staat het zoutgehalte van 100 producten. Kijk en vergelijk zelf producten in de Zoutwijzer.

Vragen over hart of vaten?

Mail de Infolijn Hart & Vaten

stuur een e-mail

Bel de Infolijn Hart & Vaten 0900 3000 300

maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13:00 uur.