Niet roken

Roken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten en andere aandoeningen. Het schadelijke effect van roken is echter niet blijvend. Wanneer men stopt, neemt het risico al snel af.

Door te roken krijgen mensen schadelijke stoffen uit tabak binnen, zoals nicotine, koolmonoxide en teer. Rokers hebben hierdoor een hoger risico op aandoeningen, zoals:

  • hart- en vaatziekten
  • longkanker (o.a. door teerdeeltjes)
  • longaandoeningen zoals COPD (chronische bronchitis en longemfyseem)
  • kanker van de mondholte, strottenhoofd, slokdarm, alvleesklier, nier en blaas

Van alle rokers overlijdt uiteindelijk 1 op de 2 aan de gevolgen van roken.

Meer risico op hart- en vaatziekten

Schadelijke deeltjes in tabaksrook hebben diverse effecten op de bloedvaten en op de werking van het hart:

  • ze vernauwen de bloedvaten, waardoor de bloeddruk stijgt
  • ze beschadigen de wand van de bloedvaten en versnellen zo het proces van slagaderverkalking
  • ze verminderen het zuurstofgehalte in het bloed
  • ze laten het bloed sneller stollen

Al deze effecten op de bloeddruk, bloedvaten en stolling vergroten het risico op:

Ook mensen die meeroken hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Voordelen van stoppen met roken

Na het stoppen met roken neemt het risico op hart- en vaatziekten snel af:

  • 1 jaar na het stoppen met roken is de kans op een hartinfarct met 50% afgenomen
  • 15 jaar na het stoppen met roken is er geen verschil in risico op een hartinfarct meer met iemand die nooit heeft gerookt

Stoppen met roken heeft ook meteen een positief effect op het lichaam. Na het stoppen met roken zullen mensen direct:

  • minder hoesten
  • beter ruiken
  • meer proeven
  • merken dat hun conditie verbetert

Verschillen tussen man en vrouw

Onderzoek laat zien dat rokende vrouwen 25% meer kans hebben op hartziekten dan rokende mannen. Het gaat vooral om vernauwingen van de kransslagaders, zoals bij angina pectoris of een hartinfarct. Hoe dit precies komt is nog niet duidelijk. Stoppen met roken is in elk geval voor zowel mannen als vrouwen erg belangrijk.

Stoppen met roken

Stoppen met roken heeft altijd zin. Hoe oud iemand ook is en hoe lang iemand ook gerookt heeft. Door te stoppen met roken na een hartinfarct, vermindert de kans op een nieuw infarct aanzienlijk.

Stoppen met roken is moeilijk. Maar elk jaar lukt het 100.000 mensen toch om te stoppen. Uit onderzoek blijkt dat vooral stoppers die begeleid worden veel meer kans hebben op succes. De beste stopmethode bestaat niet. Het is belangrijk dat de methode goed bij de persoon past. Daarbij moeten duidelijke doelen gesteld worden. Een plan maken kan daarbij helpen, zelf of met een coach.

Plan maken

Sommige mensen stoppen van de ene op de andere dag met roken en houden dit vol. Dan is er geen plan nodig. Voor anderen helpt een plan om stapsgewijs en binnen een bepaalde periode van het roken af te komen. Minder roken is een tijdelijke oplossing. Het uiteindelijke doel zou altijd helemaal stoppen met roken moeten zijn.

De stopdatum

Prik een datum voor het stoppen met roken en deel dit met partner, collega's, vrienden en familie. Als u langzaam het aantal sigaretten mindert, vertel dan ook op welke datum u helemaal niet meer rookt.

Bepaal:

  • wat de moeilijkste momenten zijn
  • wat de belangrijkste 3 sigaretten zijn
  • met welke sigaretten als eerste gestopt wordt
  • wat de laatste sigaret wordt

Moeilijke momenten komen altijd. Bedenk van te voren hoe u daar mee omgaat en welke mensen erbij kunnen helpen. Stoppen met roken is een prestatie. Bedenk van tevoren een beloning voor als het gelukt is.

Hulpmiddelen bij het stoppen met roken

Als het niet lukt om op eigen houtje te stoppen, zijn er ook hulpmiddelen bij het stoppen met roken, zoals professionele begeleiding, nicotinevervangers en medicijnen.

Professionele begeleiding

Er zijn verschillende mogelijkheden om begeleiding te krijgen bij het stoppen met roken:

  • online zelfhulpprogramma's
  • telefonische coaching
  • persoonlijke coaching via huisarts, verpleegkundige of gedragstherapeut
  • groepstraining, via de plaatselijke GGD of thuiszorg

Nicotinevervangers

Nicotinevervangers verminderen de drang om te roken. Er zijn pleisters, kauwgom of tabletten.

Via de nicotinepleisters wordt gedurende de dag een gelijkmatige hoeveelheid nicotine afgegeven. De pleisters zijn er in verschillende sterktes. Zo is het mogelijk om de inname van nicotine geleidelijk af te bouwen.

Bij de nicotinezuigtabletten of -kauwgom komt de nicotine binnen via het mondslijmvlies. Deze hebben verschillende sterktes. Het tabletje of de kauwgom wordt genomen op de momenten dat er trek ontstaat in een sigaret. Geleidelijk moeten de tabletten of kauwgom afgebouwd worden.

De voordelen van nicotinevervangers zijn:

  • gelijkmatige afgifte van nicotine (geen verslavende pieken)
  • doorbreken van de gewoonte om een sigaret in de mond te stoppen
  • geleidelijk afbouwen van de verslaving

De nadelen zijn:

  • er komt toch nicotine binnen
  • er zijn bijwerkingen, zoals huidirritatie of slechte nachtrust

Nicotinevervangers zijn vooral geschikt voor rokers die meer dan 10 sigaretten per dag roken.

Belangrijk! Hartpatiënten of mensen die een beroerte hebben gehad, mogen deze pleisters, tabletten of kauwgom niet gebruiken.

Medicijnen

Het is ook mogelijk om via de huisarts met medicijnen van de rookverslaving af te komen. Het zijn middelen om het verlangen naar nicotine te laten afnemen. De bijwerkingen lijken op ontwenningsverschijnselen en zijn het ergst in de eerste week. Meest voorkomend zijn: hoofdpijn, misselijkheid en slapeloosheid.

Vergoeding via zorgverzekering

Het aanbod aan trainingen en hulpmiddelen om te stoppen met roken is groot. Niet alles wordt vergoed. Overleg met de zorgverzekeraar voordat u professionele hulp zoekt bij het stoppen met roken. Check van tevoren:

  • welke vormen van begeleiding, medicijnen en nicotinevervangers de zorgverzekeraar vergoedt via de basisverzekering, en tot welk maximum bedrag
  • of een verwijzing van de huisarts nodig is
  • of bepaalde kosten onder het eigen risico vallen

Meer informatie

  • Nederland Stopt! Met Roken: Boek van 2 longartsen met overzicht van stopmethodes en tips om te stoppen of anderen te (blijven) motiveren.
  • www.rokeninfo.nl (Trimbos-instituut)
  • Hulp nodig bij stoppen met roken? Folder over goede zorg bij stoppen met roken, waar deze zorg te vinden is (onder andere gekwalificeerde begeleiders) en tips om te stoppen met roken. De folder is gebaseerd op de Zorgmodule Stoppen met Roken.
  • Kwaliteitsregister Stoppen met Roken: zoeken van adressen voor professionele hulp bij stoppen met roken bij u in de buurt
  • Sociale Kaart: Overzicht van gekwalificeerde stoppen met roken-begeleiders en professionals, met kennis en expertise om mensen goed en intensief te begeleiden bij het stoppen met roken.
  • Infolijn van het Trimbos-instituut: bel voor advies of steuntje in de rug naar 0900 1995 (€ 0,10 p.m.).

Vragen over hart of vaten?

Mail de Infolijn Hart & Vaten

stuur een e-mail

Bel de Infolijn Hart & Vaten 0900 3000 300

maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13:00 uur.

Hartstichting.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van hartstichting.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert. Lees ons cookie-statement voor meer informatie.