Hardloopschema

De Hartstichting heeft een hardloopschema voor mensen die (weer) beginnen met hardlopen. In 16 weken bouwt u de hardloopactiviteiten langzaam op.

Het hardloopschema is een handig hulpmiddel. In de loop de 16 weken wordt het schema steeds pittiger. In het begin zijn er veel wandelpauzes. Geleidelijk worden deze pauzes steeds korter en houdt u het hardlopen steeds langer vol. Aan het eind van het trainingsschema loopt u bijna 1 uur achter elkaar.

Download hardloopschema

Uitleg schema

In het trainingsschema staat per week:

• aantal trainingsdagen
  • aantal minuten dat u achtereenvolgens moet hardlopen en wandelen tijdens de training
  • totale tijdsduur van de training

Eigen tempo

Probeer een prettig tempo voor uzelf te vinden. Het schema is voor mensen met een gemiddelde conditie en weinig hardloopervaring. Sla gerust de eerste weken over, als het beginniveau te laag is. Of stop eerder als 60 minuten te veel voor u is.

Enkele tips:

• wandel in een pittig tempo
  • loop hard in een comfortabel tempo (joggen)
  • doe na afloop altijd rek- en strekoefeningen

Bent u hartpatiënt en wilt u onder deskundige begeleiding trainen? Zoek dan in de Beweegzoeker van De Hart&Vaatgroep naar mogelijkheden in uw buurt.

Twijfelt u of hardlopen geschikt is voor u, raadpleeg dan vooraf uw (huis)arts.

Word HARTloper voor de Hartstichting

Bij veel hardloopevenementen rennen lopers mee om geld op te halen voor een goed doel. Ook voor de Hartstichting.

Meelopen als HARTloper geeft een extra kick!

Laat u sponsoren en loop mee als HARTloper. De Hartstichting zorgt voor HARTlopers-shirts en ú steunt een goed doel!

Word HARTloper

Deel via: