Kinderen en eten

Gezond eten is soms lastig door allerlei verleidingen zoals traktaties, lekkere tussendoortjes en snacks. 

  • Probeer een kind maximaal 4 tussendoortjes per dag te geven. 
  • Kies voor gezonde alternatieven, zoals: fruit of groentesnacks en tussendoortjes met weinig calorieën en vet, zoals ontbijtkoek, popcorn of rijstwafel. 
  • Geef liever waterijs in plaats van roomijs en kies water of thee in plaats van frisdrank en yoghurtdrank.

Is het croissantje nou wel zo’n gezonde keuze? De presentatoren van Totally Fit Kidz vergeleken samen met basisscholleerlingen verschillende snacks.
 

Kinderen en bewegen

Als kinderen genoeg bewegen, blijft hun gewicht makkelijker op peil en krijgen ze een goede conditie. De norm voor kinderen is:

  • Elke dag minimaal 1 uur matig intensief bewegen. Dit zijn heel gewone dingen, zoals naar school fietsen, traplopen, spelletjes doen op het schoolplein, de hond uitlaten en boodschappen doen.
  • 2 keer per week intensief sporten. Bij intensief bewegen moet het lichaam echt in actie komen, zoals bij voetballen, skaten, tennis, zwemmen en hardlopen.

Probeer voor kinderen een goede balans te vinden tussen buitenspelen en binnen voor de tv of computer zitten. Maak goede afspraken en beperk de tijd die uw kind per dag achter de computer en voor de televisie mag zitten tot bijvoorbeeld 1,5 uur.

Bekijk de website Gratis Bewegen voor veel leuke beweegtips voor kinderen in de buitenlucht.

Karin, moeder van drie kinderen op de basisschool:

De stappenteller was een groot succes bij onze kinderen. Wie haalt de meeste stappen?

Kinderen en roken

De meeste rokers beginnen voor hun 18e jaar met roken. We willen dat jongeren zo min mogelijk prikkels krijgen om te beginnen met roken. Niet starten met roken heeft veel voordelen: betere conditie, betere smaak, mooiere huid en tanden, frissere adem en minder kans op hart- vaatziekten.

Ook meeroken is schadelijk. Geef als ouders zelf het goede voorbeeld door niet te roken en stimuleer kinderen om niet te beginnen. Het is belangrijk dat kinderen rookvrij kunnen opgroeien.

Activiteiten Hartstichting

De Hartstichting zet zich op allerlei manieren in voor een gezonde toekomst van de jeugd.

Lees meer over onze activiteiten op het gebied van:

 

Feiten & cijfers

Bewegen kinderen

1 uur

per dag

Fruit

2 stuks

per dag

Overgewicht

1 op de 7

kinderen in Nederland

Lees ook

BMI-meter

Bereken met de BMI-meter van de Hartstichting of uw kind een gezond gewicht heeft.

Meer lezen

Fruit weegschaal
Deel via: