Van 5 t/m 11 april is het Hartweek. Geef aan de collectant of kom in actie.

Lees meer

Gezonde jeugd

Kinderen die een goed voorbeeld krijgen van hun ouders, blijven later vaker gezond eten en veel bewegen.

Kinderen die gezond eten en genoeg bewegen zijn minder vaak ziek, kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel. En nog belangrijker: ze hebben minder kans op een hart- of vaatziekte als ze volwassen zijn.

Kinderen en gezond eten

Gezond eten is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind en voorkomt overgewicht. Dikke kinderen hebben later ook vaak last van overgewicht. En overgewicht betekent weer meer kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Daarnaast worden dikke kinderen vaker gepest en hebben zij vaker depressieve klachten.

Tabel Gezonde voeding kinderen 4-12 jaar

Gezond eten is soms lastig door allerlei verleidingen zoals traktaties, lekkere tussendoortjes en snacks. Een normaal voedingspatroon voor kinderen van 4-12 jaar ziet er volgens het Voedingscentrum ongeveer zo uit:

Voedingsmiddel Hoeveelheid elke dag (ongeveer)
Brood 3-5 sneetjes
Aardappelen 1-4 stuks (50-200 g)
Groente 2-3 groentelepels (100-150 g)
Fruit 1-2 stuks
Melk en melkproducten 2-3 glazen (300-450 ml)
Kaas 1/2-1 plak
Vlees, vis, kip, ei, tahoe of tempé* 65-100 g (rauw) / 50-75 g (gaar)
Vleeswaar 1/2-1 plak
Halvarine of margarine 5 g per sneetje
Margarine, vloeibaar bak- of braadproduct of olie 15 g
Drinkvocht 1-1,5 l (inclusief melk)

* een keuze uit een van de genoemde producten

De hoeveelheden in de tabel zijn voor een gemiddeld kind van die leeftijd. Ze passen niet bij elk kind. Sommige kinderen bewegen de hele dag. Zij hebben meer eten nodig dan een kind dat veel stilzit. Belangrijk is dat eten nooit opgedrongen wordt. Vooral jonge kinderen eten zoveel als ze nodig hebben. Voor elk kind is het belangrijk om gevarieerd te eten.

Tips voor tussendoortjes en traktaties

Probeer een kind maximaal 4 tussendoortjes per dag te geven. Kies voor gezonde alternatieven, zoals:

  • fruit of groentesnacks (snoeptomaatjes, wortel, komkommer)
  • tussendoortjes met weinig calorieën en vet, zoals ontbijtkoek, popcorn of rijstwafel
  • een waterijs in plaats van een roomijs
  • mineraalwater, thee of groentensap in plaats van frisdrank of yoghurtdrank

Wist u dat een kind op school 40 keer per jaar een traktatie krijgt?

En dat is lang niet altijd de meest gezonde traktatie. De top 3 voor traktaties van leerlingen op basisscholen is*:

  1. snoep
  2. chips
  3. cupcakes

*Onderzoek Hartstichting (2012) onder 863 leerlingen

Geef als ouder zelf het goede voorbeeld:

  • maak gezonde traktaties
  • kies voor een traktatie die niet eetbaar is en maak bijvoorbeeld een grabbelton met cadeautjes

Vraag op de school van uw kind of er regels zijn voor gezond trakteren. Als dat niet het geval is, probeer dit dan te stimuleren.

Kinderen en bewegen

Als kinderen genoeg bewegen, blijft hun gewicht makkelijker op peil en krijgen ze een goede conditie. De norm voor kinderen is:

  • elke dag minimaal 1 uur matig intensief bewegen. Dit zijn heel gewone dingen, zoals naar school fietsen, traplopen, spelletjes doen op het schoolplein, de hond uitlaten en boodschappen doen.
  • 2 keer per week intensief sporten. Bij intensief bewegen moet het lichaam echt in actie komen, zoals bij voetballen, skaten, tennis, zwemmen en hardlopen.

Probeer voor kinderen een goede balans te vinden tussen buitenspelen en binnen voor de tv of computer zitten. Maak goede afspraken en beperk de tijd die uw kind per dag achter de computer en voor de televisie mag zitten tot bijvoorbeeld 1,5 uur.

Goede voorbeeld geven en belonen

Geef als ouder zelf het goede voorbeeld door:

  • zelf dagelijks te bewegen
  • vaker de auto te laten staan en meer te lopen en te fietsen
  • samen met de kinderen te bewegen

Ga lekker samen hardlopen, skeeleren of de hond uitlaten. Of speel een potje voetbal of doe een wedstrijd 'Wie is het eerste thuis'?

Belonen helpt ook om kinderen te stimuleren te bewegen. Laat kinderen bijvoorbeeld extra zakgeld verdienen met helpen in de tuin, de stoep vegen of het wassen van de auto. Of motiveer ze met een gadget, zoals een stappenteller of een app op de mobiele telefoon.

Karin, moeder van drie kinderen op de basisschool:

De stappenteller was een groot succes bij onze kinderen. Wie haalt de meeste  stappen?

Kies een passende sport

Niet iedereen vindt dezelfde sport leuk. Sommige kinderen houden meer van teamsporten, anderen meer van individuele sporten. Het is belangrijk dat een kind voor zijn plezier sport en er niet met tegenzin heengaat. Laat uw kind bijvoorbeeld eerst een paar proeflessen volgen van een sport om te ontdekken of die sport echt iets voor hem is of laat het kind meedoen aan sporttoernooien via school.

Kinderen en roken

Roken is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. De meeste rokers beginnen voor hun 18e jaar met roken. We willen dat jongeren zo min mogelijk prikkels krijgen om te beginnen met roken. 

Ook meeroken is schadelijk. Geef als ouders zelf het goede voorbeeld door niet te roken en stimuleer kinderen om niet te beginnen.

Hartstichting en Hartgezonde jeugd

Hartgezonde jeugd is een van de aandachtspunten van de Hartstichting. Activiteiten op dit gebied zijn:

  • voorlichtingsbijeenkomsten voor ouders over gezonde voeding en beweging
  • ontwikkelen en aanbieden van het lespakket Lekker Fit! op lagere scholen over gezond eten en bewegen
  • In 2014 heeft de Hartstichting meegewerkt aan het tv-programma Totally Fit Kidz op RTL Telekids
  • Hartenrace: Hartstichting heeft een Hartenracepakket ontwikkeld voor scholen die een sponsorloop willen organiseren
  • lobby bij de overheid voor strenge regels voor kinderreclame voor snoep, snacks en frisdrank
  • partner van Gezonde School, een initiatief dat scholen stimuleert gezondheidsonderwijs aan te bieden, onder andere door een vignet Gezonde School uit te reiken

Activiteiten op het gebied van roken:

  • lobby bij de overheid voor neutrale verpakkingen van sigaretten (plain packaging)
  • ondersteunen maatregelen die voorkomen dat kinderen beginnen met roken, bijvoorbeeld rookvrije schoolpleinen

Feiten & cijfers

Bewegen kinderen

1 uur

per dag

Fruit

2 stuks

per dag

Overgewicht

1 op de 7

kinderen in Nederland

Lees ook

BMI-meter

Bereken met de BMI-meter van de Hartstichting of uw kind een gezond gewicht heeft.

Meer lezen

Deel via:
Vragen