Wist je dit al over zout?

• Per dag heb je maar 1 tot 3 gram zout nodig. Toch is de gemiddelde dagelijkse inname drie keer zoveel. Dit betekent dat de meeste mensen ongemerkt te veel zout binnenkrijgen.
  • 80% van het zout dat je eet komt uit bewerkte producten. Dit zijn bijvoorbeeld brood, kaas en vleeswaren.
  • Natuurlijke producten bevatten minder zout dan kant-en-klaar voedsel. Koop dus verse producten!
Maar liefst 36% van ons zoutgebruik komt uit de warme maaltijd. Daarom is de tip: kook zoveel mogelijk zelf, want zo verminder je het zoutgebruik.
— Voyca Bronsgeest, Gezondheidsvoorlichter bij de Hartstichting
Voyca Bronsgeest, voorlichter bij de Hartstichting

Weten hoeveel zout een product bevat?

Vraag dan onze gratis zoutwijzer aan! Zo kun je eenvoudig gezondere keuzes maken.
Een tablet met daarop de zoutwijzer van de Hartstichting

Koken met kruiden

Ben je gewend om zout toe te voegen aan eten? Dan is het even wennen om zoutarm te eten. Maar geen zorgen: na 10 dagen merk je hier niets meer van. De sleutel is het toevoegen van kruiden aan je gerechten.

Om toch smaak in je gerechten te behouden, hebben wij hieronder een aantal kruiden verzameld. Ze versterken bijvoorbeeld een zoete of hartige smaak of remmen juist bepaalde smaken af. Je went uiteindelijk aan pure smaken en je zult zien dat je minder zout nodig hebt!

11 smaakvolle kruiden

• kruiden munt

Munt

Munt is ontzettend veelzijdig! Het is lekker in koude en warme gerechten/dranken, in combinatie met vlees en bij fruit. Het zorgt voor een fris aroma bij je maaltijd. Verse munt is het meest smaakvol.
  • gember

Gember

De smaak van gember is te omschrijven als kruidig, scherp, citroenachtig en fris. Geraspte verse gember wordt vaak in Oosterse gerechten verwerkt. Leuk weetje: vlees wordt malser door gember.
  • basilicum

Basilicum

Basilicum heeft een kruidige smaak met een zoet aroma. Wist je dat basilicum en tomaat een match made in heaven zijn?
  • bieslook

Bieslook

Bieslook heeft een smaakvolle uiensmaak. Het is het lekkerst als je het in kleine ringetjes snijdt en daarna toevoegt aan je gerecht!

Koriander

Verse koriander heeft een anijsachtige smaak. Je kunt het kruid gebruiken in talloze kipgerechten, stoofschotels, sauzen en sauzen. Kortom: de keuze is reuze!
  • Twee takjes krulpeterselie

Peterselie

Dankzij zijn hartige, frisse smaak kan de peterselie in verschillende gerechten worden verwerkt.
  • Een bosje verse dille

Dille

Dille heeft een verfijnde, citroen- en anijsachtige smaak en past onder andere goed bij gerechten met vis.
  • Bol knoflook met losse teentjes ervoor

Knoflook

Knoflook is onmisbaar als het gaat om smaakmakers. De smaak wordt omschreven als doordringend, zoet en scherp.
  • Een takje verse oregano

Oregano

De oregano heeft een kruidige, lichtzoete smaak. Voeg verse oregano toe aan het eind van de bereiding, anders verliest het kruid zijn smaak.
  • Takjes rozemarijn

Rozemarijn

De smaak van rozemarijn is licht, fris en zoet. Hartige gerechten doen het hier goed bij. Probeer het te combineren met ovengebakken aardappelen.
  • Een bosje schoongemaakte bosuitjes

Bosui

Veel mensen gebruiken rode/witte ui als smaakversterkers, en terecht! Wist je dat je bosui (lente-ui) ook als smaakversterker kunt gebruiken? Het heeft een zachte smaak die overeenkomt met prei en het is lekker als topping.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag