Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Minder zout, meer smaak

Minder zout, meer smaak

Minder zout, meer smaak

Te veel zout eten kan je bloeddruk verhogen. Wil je minder zout eten? Kies dan voor verse producten en gebruik bijvoorbeeld (verse) kruiden of specerijen om je eten op smaak te brengen.

In bewerkte producten zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks zit vaak veel zout. Ongeveer 80% van het zout dat je eet, krijg je op die manier binnen. En ongeveer 20% van het zout voeg je zelf toe.

Goed om te weten! We hebben maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig. Gemiddeld krijg je zo'n 9 gram zout binnen. De Hartstichting adviseert om maximaal 6 gram zout per dag te eten.

Tips voor minder zout eten

Tips voor het eten van minder zout:

  • kies voor verse producten
  • kies voor smaakmakers zoals verse kruiden en specerijen
  • kijk goed in de supermarkt op de verpakking hoeveel zout of natrium er in een product zit

Minder zout eten is even wennen. Door creatief te zijn zet je toch al snel smaakvolle gerechten op tafel.

Feit of fabel: Zeezout is beter dan keukenzout

Fabel! Afgaand op de verpakking, lijken sommige zoutproducten gezonder. Maar zeezout, Himalayazout of Keltisch zout bestaat net zoals keukenzout uit natriumchloride (NaCl).

Houd je bloeddruk goed. Ontvang elke maand beweegtips en recepten in je mailbox.

Ja, graag!

Koken met kruiden

Met verse kruiden breng je een gerecht heerlijk op smaak. Je went aan pure smaken en hebt minder zout nodig.

Recepten met verse kruiden

Verse kruiden

Verse kruiden

Gember

Gember

Basilicum

Basilicum

Bieslook

Bieslook

Rode peper

Rode peper

Invriezen van kruiden

Verse kruiden kun je vaak goed invriezen. Dan zijn ze ongeveer 2 maanden houdbaar.

  • was de kruiden en dep ze droog
  • snijd of knip ze voorzichtig in stukjes 
  • verpak ze in zakjes en vries ze zo snel mogelijk in

Check je risico

Te veel zout kan je bloeddruk verhogen. Weet jij hoe hoog je bloeddruk is? Check je risico en kijk wat jij kunt doen om jouw hart gezond te houden.

Meer weten