> Naar content trash arrow-down-light menu paper stack mail-bordered instagram linkedin youtube minus arrow-right heart-border share heart facebook twitter arrow-down stethoscope heartbeat link timer food smoke close briefcase plus question-mark mail sheet external scale search info whatsapp check aed 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mannen niuews nieuwsbrief onderzoek overgewicht reanimeren recepten roken samenwerken phone sphere location

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Een gezond kind door gezond eten en genoeg bewegen

    Een gezond kind door gezond eten en genoeg bewegen

    Een gezond kind door gezond eten en genoeg bewegen

    Kinderen die gezond eten en genoeg bewegen zijn minder vaak ziek. Ze kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel. En nog belangrijker: ze hebben minder kans op hart- of vaatziekten als ze volwassen zijn.

    Kinderen en bewegen

    Als kinderen genoeg bewegen, blijft hun gewicht makkelijker op peil. Ook krijgen ze een goede conditie. De norm voor kinderen is:

    • Elke dag minimaal 1 uur matig intensief bewegen. Dit zijn heel gewone dingen. Zoals naar school fietsen, traplopen, buitenspelen, de hond uitlaten en boodschappen doen
    • Elke week 2 keer intensief sporten. Bij intensief bewegen moet het lichaam echt in actie komen. Zoals bij voetballen, skaten, tennis, zwemmen en hardlopen

    Probeer voor kinderen een goede balans te vinden tussen buitenspelen en televisiekijken of computeren. Maak afspraken over hoe lang je kind per dag achter de televisie of computer mag zitten. Bijvoorbeeld 1,5 uur.

    Op Gratis Bewegen staan veel leuke beweegtips voor kinderen in de buitenlucht.

    Bereken jouw BMI

    Doe de test en bekijk of jij een gezond gewicht hebt.

    kg

    Voordelen van een gezonde levensstijl

    Een gezonde leefstijl heeft veel voordelen voor kinderen:

    • ze hebben minder kans op overgewicht
    • ze zijn minder vaak ziek
    • ze kunnen zich beter concentreren op school
    • ze hebben meer energie
    • ze zijn meer ontspannen en zitten lekkerder in hun vel

    Tips voor tussendoortjes en traktaties

    Gezond eten is soms lastig door allerlei lekkere dingen zoals traktaties, tussendoortjes en snacks.  Probeer een kind maximaal 4 tussendoortjes per dag te geven. Kies voor gezonde tussendoortjes, zoals:

    • fruit of groente (snoeptomaatjes, wortel, komkommer)
    • tussendoortjes met weinig calorieën en vet, zoals ontbijtkoek, popcorn of rijstwafel
    • waterijs in plaats van roomijs
    • (mineraal)water, thee of groentesap in plaats van frisdrank of yoghurtdrank

    De top 3 voor traktaties van leerlingen op basisscholen is*:

    • chips
    • cakejes/taartjes
    • snoep

    Geef als ouder zelf het goede voorbeeld. Maak gezonde traktaties of kies voor een traktatie die niet eetbaar is. Bijvoorbeeld een grabbelton met cadeautjes. Vraag op de school van je kind of er regels zijn voor gezond trakteren. Als dat niet zo is, probeer dit dan aan te moedigen.

    * Onderzoek GfK (2010) onder 1000 kinderen (8-12 jaar)

    Wist je dat een kind op school 40 keer per jaar een traktatie krijgt? En dat is lang niet altijd een gezonde traktatie.

    Goed voorbeeld geven en belonen

    Kinderen die een goed voorbeeld krijgen, blijven later vaker gezond eten en veel bewegen. Geef als ouder zelf het goede voorbeeld door:

    • zelf dagelijks te bewegen
    • vaker de auto te laten staan en meer te lopen en te fietsen
    • samen met de kinderen te bewegen: hardlopen, skeeleren of de hond uitlaten

    Belonen helpt ook om kinderen aan te moedigen om te bewegen. Laat kinderen bijvoorbeeld extra zakgeld verdienen met klusjes. Zoals helpen in de tuin, de stoep vegen of het wassen van de auto. Of motiveer ze met een gadget of app, zoals een stappenteller.

    Kies een passende sport

    Kies een passende sport voor je kind. Een kind moet voor zijn plezier sporten en er niet met tegenzin heengaan. Sommige kinderen houden van teamsporten. Anderen vinden een individuele sport leuker. Laat je kind eerst een paar proeflessen volgen. Zo kun je ontdekken of de sport iets voor hem of haar is.

    Kinderen en roken

    De meeste rokers beginnen voor hun 18e jaar met roken. We willen dat jongeren zo min mogelijk prikkels krijgen om te beginnen met roken. Niet roken heeft veel voordelen: betere conditie, betere smaak, mooiere huid en tanden, frisse adem en minder kans op hart- vaatziekten. Ook meeroken is schadelijk. Geef als ouders zelf het goede voorbeeld door niet te roken. En stimuleer kinderen om niet te beginnen.

    Activiteiten Hartstichting

    De Hartstichting zet zich op allerlei manieren in voor een gezonde toekomst van de jeugd. Lees meer over onze activiteiten op het gebied van:

    Vragen over dit onderwerp?

    Mail de Infolijn

    Bel 0900 3000 300 (maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13.00 uur)

    Lees meer over gezond leven

    Hartstichting en KNVB zetten in om kinderen meer te laten bewegen

    Hartstichting en KNVB zetten in om kinderen meer te laten bewegen

    Stevigere aanpak nodig voor minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding

    Stevigere aanpak nodig voor minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding

    Nieuw systeem voor kleurcodes op etiketten

    Nieuw systeem voor kleurcodes op etiketten