Hartstichting.nl wordt geladen

Kinderen met overgewicht hebben later een grotere kans op hart- en vaatziekten. Een kind kan te zwaar worden als het meer calorieën binnenkrijgt dan het verbrandt. Je hebt hier als ouder invloed op. Geef als ouder vooral ook het goede voorbeeld door gezond te eten en voldoende te bewegen. 

De BMI van je kind

Na het berekenen van de BMI van je kind heb je één van de volgende uitkomsten gekregen. Bekijk wat dit betekent.

Je kind heeft ondergewicht

Heeft je kind een erg laag gewicht en maak je je zorgen dat je kind te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt?  Maak dan een afspraak met de huisarts. Die verwijst je indien nodig door naar een kinderdiëtist of een medisch specialist. 

Je kind heeft een gezond gewicht

Wat fijn, houden zo! Bekijk de tips voor gezond eten en zorg ervoor dat je kind minimaal 1 uur per dag lekker in beweging is. 

Je kind heeft overgewicht

Is je kind wat te zwaar? Probeer te ontdekken hoe dat komt. Misschien eet je kind te veel of ongezond. Of het beweegt te weinig. Pas dit in stappen aan. Geef minder en gezondere tussendoortjes en maak kleinere porties. En water of thee zonder suiker is beter dan drankjes met suiker. Probeer je kind minimaal 1 uur per dag lekker te laten bewegen of sporten.

Je kind heeft ernstig overgewicht (obesitas)

Je kind is te zwaar. Probeer te ontdekken hoe dat komt. Misschien eet je kind te veel of ongezond. Of het beweegt te weinig. Pas dit in stappen aan. Geef minder en gezondere tussendoortjes en maak kleinere porties. En water of thee zonder suiker is beter dan drankjes met suiker. Probeer je kind minimaal 1 uur per dag lekker te laten bewegen of sporten. Maak je je zorgen over het gewicht van je kind? Overleg dan met de huisarts of hulp van een kinderdiëtist nodig is.

Tip! Maak het gezond in huis. Haal de snoeppot uit het zicht en zorg ervoor dat je fruitschaal altijd vol ligt. Dan maak je het voor je kind makkelijk om fruit te eten.

Elke dag gezond eten

Met gezond eten leg je een goede basis voor een gezond gewicht. Eet op vaste momenten van de dag en zorg voor gevarieerde voeding. 
 

Gezond ontbijt en lunch

Begin elke dag met een ontbijt en maak ook tijd voor een lunch. Dit voorkomt dat je kind in de loop van de ochtend of middag trek krijgt en dan snoep of koek gaat eten. Kies voor volkorenbrood of bruinbrood. Die vullen goed en zorgen ervoor dat je kind minder snel trek krijgt.

Een goede keuze is halfvolle zuivel met volkoren ontbijtgranen zoals muesli of havermout zonder toegevoegd zout en niet te veel suiker (maximaal 16 gram suiker per 100 gram). Je kunt ook groente en fruit toevoegen aan de maaltijd. Denk aan fruit door de yoghurt, plakjes banaan of aardbei op brood, of plakjes komkommer en stukjes paprika bij de lunch.

Yoghurt met fruit

Tussendoortjes

Zorg voor gezonde tussendoortjes, zoals groente en fruit of een volkoren boterham. Kies voor vaste momenten, bijvoorbeeld:

  • in de ochtend: een stuk fruit of stukjes snackgroente (worteltjes, komkommer of snoeptomaatjes)
  • in de middag: iets kleins om te snoepen

Af en toe een snoepje mag. Maar gebruik snoep niet als troost of beloning. Dat werkt door als je ouder bent, en bevordert overgewicht. 

Snackgroentes

Avondeten

Zet elke dag een gezonde warme maaltijd op tafel. Zorg voor ruime porties groente en kies zoveel mogelijk voor volkoren producten, zoals volkoren pasta of zilvervliesrijst. Zo krijgt je kind voldoende vezels binnen. Kies de ene keer voor vlees of vis en eet af en toe vegetarisch.

pokebowl rijst en tofu

Wist je dat.... in een pakje appelsap wel 5 klontjes suiker zitten? Geef tussendoor liever vers fruit. Dit bevat minder suiker en calorieën en geeft ook sneller een vol gevoel.

Minder zitten, meer bewegen

  • Kind speelt spelletje op de tablet

    Minder zitten

    Zit je kind veel voor de televisie of speelt hij veel games op zijn computer of tablet? Stel een maximale regel voor het kijken naar beeldschermen. En zorg ervoor dat hij minimaal 1 uur per dag beweegt.
  • Kindje speelt basketbal met zijn vader

    Meer bewegen

    Laat je kind lekker buiten spelen of laat hem proeflessen nemen bij een vereniging. Zo ontdekt hij welke sport bij hem past. Of ga zelf samen met je kind bewegen: samen hardlopen, naar het bos of uitwaaien op het strand.

Maak je je zorgen over het gewicht van je kind?

Bespreek dit dan met je huisarts. Die geeft je advies als je kind echt te licht of te zwaar is én kan goed inschatten of dit een risico voor zijn gezondheid is.

Nieuwsbrief gezond leven

Schrijf je in en ontvang lekkere recepten en tips voor gezond leven
hand met fruit