Hartstichting.nl wordt geladen

Overgewicht verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Met overgewicht heb je een grotere kans op diabetes, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk. Dit zijn factoren die het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Een gezond gewicht is daarom belangrijk.

Buikomvang meten

Met een BMI tussen de 25 en 29,9 heb je overgewicht. Maar dan weet je nog niet waar het vet zich bevindt.  Veel vet in je buikholte betekent een hoger risico dan veel vet rond je heupen. Daarom is het goed om bij een BMI van 25-30 ook je middelomtrek te meten. Dat zegt iets over de hoeveelheid buikvet.

Feit! Overgewicht ontstaat als je meer calorieën eet dan je verbrandt.

Tips voor gezonder en minder eten

  • Maak je porties kleiner.
  • Kies voor volkorenproducten, die geven sneller een vol gevoel.
  • Vergelijk de etiketten en kies voor producten met weinig verzadigd vet, suiker en calorieën.
  • Snoep of snack minder tussendoor, en kies voor gezonde tussendoortjes zoals rauwkost of een stuk fruit.
  • Drink thee of water in plaats van alcohol of suikerrijke frisdranken en sappen.
  • Wanneer ga jij meer eten?

    Vaak herken je wel situaties waarin meer gaat eten. Per persoon is dat verschillend. Kijk eens kritisch naar jezelf. Wanneer ga je meer eten? Of waarom lukt het telkens niet om af te vallen? Als je dat goed op een rijtje hebt, kun je aan de slag om je eet- en beweegplan te maken.

    De kans is bijvoorbeeld groter dat je extra gaat eten:

    • als je veel stress hebt
    • na een emotionele gebeurtenis, zoals scheiding of ziekte of verlies van een dierbare
    • als je veel buiten de deur eet op het werk of op vakantie
    • als je meer thuis bent: werkeloos of met pensioen
    • nadat je bent gaan samenwonen of kinderen krijgt
    • na het stoppen met roken
  • Kom je altijd aan als je ouder wordt?

    Bij het ouder worden neemt de hoeveelheid vet toe en je spiermassa langzaam af. Ook verbrand je in rust minder calorieën. Dan kun je aankomen, vooral als je verder niks verandert in je leefstijl.

    Vaak is het zo dat mensen minder gaan bewegen als ze ouder worden, of in elk geval minder intensief. Als je dan je voedingspatroon niet aanpast, kom je langzaam aan.

    Vrouwen in de overgang merken ook vaak dat het vet zich meer ophoopt rond de buik en minder rond de heupen. Dit komt onder andere door de hormoonveranderingen.

  • Is overgewicht erfelijk?

    Overgewicht komt in sommige families vaker voor. Dat kan met erfelijke aanleg te maken hebben, maar ook met gewoontes en het eetpatroon in een familie. Sommige mensen hebben een sterker beloningsgevoel bij het eten van bepaald eten. Hierdoor is de neiging om te eten groter.

    Maar overgewicht kun je nooit helemaal toeschrijven aan aanleg. Je gewicht neemt toe als je meer calorieën binnenkrijgt dan je lichaam verbrandt. Dus ook hier geldt: door minder te eten en meer te bewegen kun je kilo's kwijtraken. 

  • Afwisselend vasten: Is dat gezond?

    Afwisselend vasten kan voordelen voor de gezondheid opleveren. Het kan helpen om af te vallen en het verbetert mogelijk de bloeddruk en het cholesterol. 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang lekkere recepten en tips voor gezond leven.
hand met fruit