Hartstichting.nl wordt geladen

Hoger risico

Obesitas is een chronische ziekte. Er is zoveel vet in het lichaam opgeslagen, dat dit een risico is voor je gezondheid. Met obesitas heb je een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen.

  • Lichamelijke problemen

    Mensen met overgewicht en obesitas hebben vaker problemen met de gezondheid, zoals:

    • diabetes 
    • hoge bloeddruk
    • hoog cholesterolgehalte
    • hart- en vaatziekten (hartinfarct, etalagebenen en beroerte)
    • verschillende soorten kanker 
    • galstenen en leververvetting
    • last van de gewrichten en grotere kans op botbreuken
    • kortademigheid en apneu

    Vanwege al deze mogelijke gevolgen is het goed om bij obesitas naar de huisarts te gaan. Die kan controleren of je gezondheidsproblemen hebt door het overgewicht.

  • Psychische en sociale gevolgen

    Mensen met ernstig overgewicht krijgen vaker te maken met opmerkingen over hun gewicht. Dit kan  leiden tot een negatief zelfbeeld en minder goed functioneren. Door de combinatie van psychische en lichamelijke klachten is de kans op arbeidsongeschiktheid groter.

Behandeling

Elke kilo minder telt. De kans op afvallen is groter als je meerdere maatregelen neemt: 

  • gezond en minder calorierijk eten
  • meer bewegen
  • aanpassen van je gedrag

Goede begeleiding helpt bij een blijvend resultaat.

  • Ontdek: wanneer ga jij meer eten?

    Vaak herken je wel situaties waarin je meer gaat eten. Per persoon is dat verschillend. Kijk eens kritisch naar jezelf. Wanneer ga je meer eten? Of waarom lukt het telkens niet om af te vallen?

    De kans is bijvoorbeeld groter dat je extra gaat eten:

    • als je veel stress hebt
    • na een emotionele gebeurtenis, zoals scheiding of ziekte of verlies van een dierbare
    • als je veel buiten de deur eet op het werk of op vakantie
    • als je meer thuis bent: werkeloos of met pensioen
    • nadat je bent gaan samenwonen of kinderen krijgt
    • na het stoppen met roken

    Als je die momenten goed op een rijtje hebt, kun je aan de slag om je eet- en beweegplan te maken.

  • Helpen voedingssupplementen?

    Er zijn allerlei producten te koop die claimen dat je ervan afvalt. Van geen enkel preparaat is het nut bewezen. De veiligheid op termijn is ook niet aangetoond.

  • Maagverkleining

    Er zijn meerdere manieren om de maag kleiner te maken.

    • Gastric bypass: De meest voorkomende ingreep is de gastric bypass. Hierbij wordt er een klein maagje gemaakt uit het bovenste gedeelte van de maag en een deel van de dunne darm wordt omgelegd. Hierdoor kun je minder eten en neemt het lichaam minder voedingstoffen op.
    • Gastric sleeve: Hierbij wordt een groot gedeelte van de maag weggehaald. Omdat de maag kleiner is ontstaat veel sneller een vol gevoel. De rest van het spijsverteringskanaal blijft intact en alle voedingsstoffen worden opgenomen in het lichaam.
    • Maagband: Bij een maagband wordt er een siliconenbandje net onder de slokdarm rond de maag geplaatst, waardoor sneller een vol gevoel ontstaat en het voedsel langzamer wegloopt. 

    Let op! Al deze ingrepen hebben risico's. Dus lang niet iedereen komt hiervoor in aanmerking. Vraag advies aan je arts.

    Tip! Bij obesitas is het soms best lastig om op eigen houtje je streefgewicht te bereiken. Vraag je huisarts om advies of om een verwijzing naar een diëtist of leefstijlcoach. 

Tips voor gezonder en minder eten

  • Eet minder grote porties.
  • Kies voor volkorenproducten voor een voller gevoel.
  • Vergelijk de etiketten en kies voor producten met weinig verzadigd vet, suiker en calorieën.
  • Snoep of snack minder tussendoor, en kies voor gezonde tussendoortjes zoals rauwkost of een stuk fruit”
  • Drink minder frisdrank of sap met suiker.

Nieuwsbrief Gezond leven

Schrijf je in en ontvang lekkere recepten en tips voor gezond leven
hand met fruit