Tips voor beginnende hardlopers

Een goede voorbereiding is belangrijk wanneer je start met hardlopen. Lees onze tips en maak gebruik van het hardloopschema om je training goed op te bouwen.

Voorkom blessures

De meeste blessures ontstaan door overbelasting. Ze ontstaan langzaam, en genezen ook langzaam. Luister bij het trainen goed naar je lichaam en blijf niet door de pijn of stijfheid heen lopen. Vraag bij aanhoudende pijnklachten tijdens of na het sporten advies aan een fysiotherapeut of sportarts.

Draag goede schoenen

Goede schoenen zijn erg belangrijk om hardloopblessures te voorkomen. Laat je goed adviseren en houd bij de aankoop ervan rekening met je loopstijl, lichaamsgewicht en de plekken waar je traint. Voor het trainen op een verharde weg is ander schoeisel nodig dan op een onverharde weg. Daarnaast heeft iemand die wat zwaarder is een hardloopschoen nodig met meer schokdemping en meer stabiliteit dan iemand met een laag gewicht.

Loop samen met anderen

Ken je iemand die ook graag wil beginnen met hardlopen? Maak dan samen een trainingsschema en loop gezellig met zijn tweetjes. Of kijk eens of er loopgroepjes bij jou in de buurt zijn die samen trainen. Dit is zeker voor beginners een aanrader. Je leert andere lopers kennen en krijgt tips over de juiste looptechniek.

Train voor een evenement

Het werkt goed om jezelf een doel te stellen wanneer je start met hardlopen. Bepaal de afstand waar je voor traint of kies een loopevenement uit waar je aan wil deelnemen. Ook dit is natuurlijk leuk om samen met een vriend(in) te doen. Of misschien kun je met een groepje collega's als bedrijfsteam inschrijven voor een evenement.

Bouw langzaam op

Heb je jezelf een doel gesteld? Werk er dan langzaam naar toe. Wanneer je bijvoorbeeld gaat trainen voor een hardloopwedstrijd van 5 kilometer, ga dan niet direct op de eerste dag al 5 kilometer rennen. Bouw het langzaam op. Dan is de kans op blessures het kleinst en blijf je gemotiveerd.

Houd je prestaties bij

Om gemotiveerd te blijven, kan het ook helpen om je vooruitgang bij te houden. Gebruik een logboekje of een van de vele handige apps. Probeer er een aantal uit en kijk wat voor jou het beste werkt. Sommige hebben trainingsschema's en zijn gericht op prestatie en vooruitgang. Bij andere apps draait het juist om de motivatie, en kun je jezelf vergelijken met anderen.

Hardloopschema Hartstichting

Het hardloopschema van de Hartstichting is bedoeld voor beginnende hardlopers met een normale conditie. In 16 weken werk je ernaar toe om bijna een uur achter elkaar te rennen. Elke week wordt het iets pittiger. In het begin zijn er nog veel wandelpauzes, maar deze pauzes worden steeds korter. Kies vooral je eigen tempo. Sla gerust de eerste weken over, als het beginniveau te laag is. Of kies voor 30 minuten als 60 minuten te veel voor je is.