Nieuwe trends in buitensporten

Ben jij sportief en doe je al jaren aan tennis, voetbal of hardlopen? Ga dan deze zomer eens voor iets nieuws! Laat je inspireren door deze uitdagende, nieuwe en verrassende sporten in de buitenlucht.

Bootcamp

Bij bootcamp train je onder begeleiding van een trainer op je eigen niveau. Een bootcamptraining bestaat uit afwisselende oefeningen waarmee je werkt aan je conditie en spierkracht. Afhankelijk van je woonplaats vindt de training plaats op het strand of in de duinen of in een stadspark of bos. De trainer maakt gebruik van bankjes in het park, traptreden of het mulle zand.

Freerunnen

Freerunnen is een sport die je overal kunt beoefenen. Je springt over obstakels en maakt gebruik van speciale springtechnieken, zoals salto's. Met freerunnen werk je aan je conditie, lichaamscontrole en kracht. Je wordt er lenig van en leert uitdagingen aangaan. Hierdoor neemt je zelfvertrouwen toe.

Om de basistechniek onder de knieën te krijgen, kun je speciale freerunlessen volgen. Zijn die niet in jouw buurt? Dan kun je ook turnlessen volgen om zo te oefenen je lichaam in balans te houden en salto’s aan te leren.

Ole:

"Freerunnen is meer dan een sport. Het levert je vriendschappen op over de hele wereld. Je bent onderdeel van een community die elkaar inspireert en opzoekt."

Powerwalk

Normaal wandel je in een tempo van zo'n 5 kilometer per uur. Bij powerwalken stap je stevig door, en ligt het tempo tussen de 6 en 9 kilometer per uur. Hierdoor werk je echt aan je conditie en je spieropbouw. Belangrijk is vooral dat je goede schoenen aanschaft, die flexibel zijn en een verende zool hebben.

Enkele tips voor een goede looptechniek:

• Loop rechtop en kijk vooruit
  • Ontspan je schouders, trek je buik in en span je billen aan
  • Beweeg je armen van voren naar achteren. Hoe sneller je dit doet, hoe harder je loopt
  • Wikkel je voeten goed af

Check! Wil je weten of je het juiste tempo hebt? Praat dan met je wandelmaatje. Als dit lukt zonder naar adem te happen, dan is je tempo goed.

Speedminton

Bij een partijtje badminton op de camping maakt de wind het je vaak lastig. Daar is een oplossing voor. Bij speedminton speel je met speciaal soort racket en stevige shuttles (speeders) die stabiel blijven tot windkracht 4. De shuttle gaat ook veel sneller gaat dan een gewone shuttle.

Je kunt het spel overal spelen: op het strand of op een grasveld. Zelfs in het donker kun je speedmintonnen. Er zijn speciale lichtstaafjes (speedlights) voor je shuttle. Hierdoor blijf je hem goed zien.

Nieuwe sporten met een voetbal

Houd je van voetbal, maar wil je net iets anders? Misschien is FootGolf of Walking Football dan wel iets voor jou.

FootGolf is een combinatie van golf en voetbal. Je speelt het op officiële golfbanen en de spelregels lijken op gewoon golfen. Je moet de bal in zo min mogelijk trappen in de hole zien te krijgen. De holes zijn natuurlijk wel iets groter.

Walking Football is heel geschikt voor actieve senioren die een teamsport willen doen. Je speelt op een kwart voetbalveld en mag tijdens de wedstrijd alleen maar wandelen. De bal mag niet boven heuphoogte komen en ook slidings zijn niet toegestaan.

Lees meer over bewegen

7 oefeningen om thuis te sporten

Op wintersport? Goed voor je hart!

Hartstichting en KNVB zetten in om kinderen meer te laten bewegen