Stel direct je vraag
Naar content trash arrow-down-light menu paper stack arrow-left mail-bordered instagram linkedin youtube minus arrow-right arrow-right-la heart-border share heart facebook twitter arrow-down stethoscope heartbeat link timer food smoke close briefcase plus question-mark mail sheet external scale search info whatsapp check aed 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mannen niuews nieuwsbrief onderzoek overgewicht reanimeren recepten roken samenwerken phone sphere location play home

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Hoeveel bewegen?

    Hoeveel bewegen?

    Hoeveel bewegen?

    Hoeveel moet je bewegen om je hart sterk te houden? Dat is voor iedereen anders. Om een beetje een houvast te hebben, kun je de beweegnormen van de Gezondheidsraad aanhouden. 

    In het kort

    • volwassenen: beweeg minimaal 2,5 uur per week matig intensief
    • kinderen: beweeg elke dag minstens 1 uur 

    Hoeveel bewegen?

    Bewegen vermindert je risico op hart- en vaatziekten. Hoe langer, vaker en intensiever je beweegt, hoe beter dit is voor je gezondheid

    Normen voor volwassenen en ouderen

    • zit niet te vaak stil
    • beweeg minstens 2,5 uur per week matig intensief: ga bijvoorbeeld meerdere dagen per week wandelen of fietsen
    • ​doe minstens 2 keer per week activiteiten die je spieren en botten versterken, voor ouderen is het advies dit te combineren met balansoefeningen

    Normen voor 4 -18 jarigen

    • zit niet te vaak stil
    • beweeg minstens 1 uur per dag matig intensief
    • doe minstens 3 keer per week activiteiten die je spieren- en botten versterken

    Voorbeelden matig intensief bewegen

    Bij matig intensief bewegen gaat je hartslag en ademhaling omhoog. De inspanning kost moeite maar je kunt er nog wel bij praten. 

    Voorbeelden matig intensief bewegen zijn: 

    • badminton
    • fietsen
    • fitness
    • hond uitlaten
    • ramen lappen
    • rustig zwemmen
    • traplopen (langzaam)
    • paardrijden
    • roeien
    • volleybal
    • wandelen

    Voorbeelden zwaar intensief bewegen

    Bij zwaar intensieve sporten ga je zwaarder gaat ademen, hijgen en zweten. 

    Voorbeelden zijn:

    • aerobics
    • hardlopen
    • hockey
    • judo
    • klimmen
    • skeeleren
    • squash
    • tennis (enkelspel)
    • voetbal
    • wielrennen

    Versterken van je spieren en botten en een betere balans

    Spier- en botversterkende activiteiten zijn nodig voor een goede conditie en om je spieren en botten sterk te houden. Balansoefeningen zijn oefeningen om je evenwicht te verbeteren.

    Spierversterkend Botversterkend Balans
    Krachtoefeningen
    Fietsen
    Zwemmen
    Hardlopen
    Voetbal
    Tennis
    Fitness
    Wandelen
    Dansen
    Springen
    Traplopen
    Hardlopen
    Gewichtheffen
     
    Yoga
    Pilates
    Tai Chi
    Turnen
    Ballet
     

    Bron: Gezondheidsraad

    Meten is weten

    Je beweegt al veel zonder erbij na te denken. Je gaat bijvoorbeeld op de fiets naar je werk, wandelt door de stad of bent lekker aan het klussen. Wil je weten of je voldoende beweegt? Er zijn veel apps en apparaten om hier inzicht te krijgen.

    Voorbeelden zijn:

    • apps met stappentellers
    • apps die de tijd, snelheid en afstand die je aflegt bijhouden
    • apparaatjes die je op je lichaam draagt, zoals een activity tracker, sporthorloge of smartwatch

    Stel je vraag aan de Infolijn

    Lees meer over bewegen

    Hartstichting en KNVB zetten in om kinderen meer te laten bewegen

    Hartstichting en KNVB zetten in om kinderen meer te laten bewegen

    Sporten en bewegen: hoe houd je het vol?

    Sporten en bewegen: hoe houd je het vol?

    Hardlopen met de Hartstichting

    Hardlopen met de Hartstichting

    Nieuwsbrief Gezond Online

    Wil je op de hoogte blijven van lekkere recepten en tips ontvangen voor een gezonde leefstijl? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief Gezond Online.

    Schrijf in