Word vrijwilliger

De Hartstichting is altijd op zoek naar nieuwe collectanten en vrijwilligers. Wilt u weten hoe u kunt helpen? Op deze pagina leggen wij de verschillende mogelijkheden uit.

In Nederland zijn er veel mensen die in actie komen om geld in te zamelen voor de Hartstichting. Door bijvoorbeeld te collecteren of als vrijwilliger te werken op beurzen, bij braderieën of tijdens evenementen. Behalve het inzamelen van geld, brengen onze vrijwilligers het werk van de Hartstichting op een enthousiaste manier onder de aandacht.

Help ons publieksdagen organiseren

Van 6 tot en met 12 april organiseert de Hartstichting samen met De Hart&Vaatgroep publieksdagen in ziekenhuizen. We vertellen dan op een laagdrempelige manier over de doorbraken van toen en de uitdagingen voor de toekomst. Zo bieden we een verrassende kennismaking met onderzoek naar hart- en vaatziekten en geven we meer inzicht in specifieke aandoeningen.

De deelnemende ziekenhuizen stellen hun eigen programma samen. We zoeken vrijwilligers die willen helpen met de organisatie van deze dagen, die door het hele land plaatsvinden.

Het takenpakket loopt van het leggen tot contacten tot ondersteuning op de dag zelf. Je wordt ondersteund en aangestuurd door de coördinator vrijwilligers.

Specifieke taken zijn onder andere:

• Het organiseren van een of meerdere publieksdagen/ themadagen.
  • Het leggen van contacten met partijen die eveneens deel uit maken van het programma.
  • Ondersteuning tijdens de evenementen zelf bijvoorbeeld door het ontvangen en wegwijs maken van bezoekers.
  • Verzorgen publiciteit rondom de dagen.
  • Het geven van voorlichting en informatie in de stand van de Hartstichting/De Hart&Vaatgroep.
  • Deelnemen aan de werkgroepvergaderingen.

Meer informatie of opgeven als vrijwilliger? Stuur een e-mail. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Meer soorten vrijwilligerswerk

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om als vrijwilliger een bijdrage te leveren.

Collectant

Elk jaar houdt de Hartstichting een collecteweek in april, de Hartweek. Als collectant haalt u geld op voor onderzoek dat gefinancierd wordt door de Hartstichting. Het kost u maar 2 uur van uw tijd en u helpt de Hartstichting er enorm mee.

Word collectant

Wijkhoofd

Een wijkhoofd regelt de collecte in zijn of haar eigen wijk. Als wijkhoofd zorgt u dat collectanten materialen hebben, telt u de opbrengst en houdt u de administratie bij. Dit neemt ongeveer 6-8 uur per jaar in beslag.

Meld u aan als vrijwilliger

Collecte-organisator

Heeft u meer tijd en wilt u rondom de collecteweek (Hartweek) actief zijn? Dan is een functie binnen de collecteorganisatie misschien iets voor u. Een collecte-organisator organiseert de collecte in een wijk of woonplaats. Als collecte-organisator deelt u de looproutes voor de collectanten in, stuurt u collectanten en/of wijkhoofden aan, bestelt u materialen en zorgt u voor de financiële en administratieve gegevens. Dit kost u zo’n 10 tot 15 uur per jaar, tijdens de collecteweek.

Meld u aan als vrijwilliger

Regioleider collecte

De regio leider heeft een spilfunctie tussen de regio en de collecte coördinator. Daarbij stuurt en coacht u de vrijwilligers in de regio en zorgt u voor een optimale bezetting gedurende de collecteweek. Heeft u jaarlijks 1 tot 2 dagdelen per week beschikbaar in de periode van oktober tot mei?

Bekijk de vacature

Fondsenwervende acties

Wilt u zelf een actie met een fondsenwervend element opzetten, zoals een sponsorloop, een veilig of een pleinfeest? Dat kan. Er zijn tal van mogelijkheden. U kunt de actie als particulier organiseren maar ook samen met bijvoorbeeld de sportclub, school, vereniging of de buurt. De Hartstichting juicht ieder initiatief toe. Wij helpen u met actie- en voorlichtingsmateriaal.

Organiseer een actie

Vrijwilliger voor De Hart&Vaatgroep

De Hartstichting werkt nauw samen met De Hart&Vaatgroep, de patiëntenvereniging voor mensen met een hart- en vaataandoening en hun naasten. De Hart&Vaatgroep zoekt vrijwilligers voor verschillende werkzaamheden, variërend van het verspreiden van informatiemateriaal tot het onderhouden van contacten met ziekenhuizen; van het organiseren van kookworkshops tot het mee op vakantie gaan als begeleider.

Inschrijven als vrijwilliger voor De Hart&Vaatgroep

Medische professionals

Als professional op het gebied van hart- en vaatziekten kunt u een bijdrage leveren aan de Hartstichting. Het voorlichtingsteam zoekt deskundigen die medische teksten kunnen schrijven, die voor patiënten begrijpbaar zijn. Bijvoorbeeld over aandoeningen, behandeling en een gezonde leefstijl.

De teksten worden opgenomen in ons interne informatiesysteem. Dit systeem wordt gebruikt als bron voor:

• het beantwoorden van vragen via telefoon en e-mail
  • de teksten die op de website staan
  • nieuwsbrieven voor patiënten- en risicogroepen

Reageren

Bent u geschoold op het gebied van hart- en vaatziekten (minimaal HBO-niveau) en wilt u ons op vrijwillige basis helpen? Neem voor meer informatie contact op met Hetty Torsius, tel. 070 315 55 25. Of stuur een e-mail: h.torsius@hartstichting.nl

Aanmelden als vrijwilliger

Wilt u vrijwilliger worden in uw omgeving of heeft u vragen over de vrijwilligersfuncties? Neem dan contact op met de coördinator in uw regio, of meld u online aan als vrijwilliger.

Heeft u nog vragen?

Mail de Hartstichting