Leer reanimeren

In een reanimatiecursus leert u reanimeren en een AED bedienen. U weet daarna hoe u moet handelen bij een hartstilstand. Meld u aan voor een reanimatiecursus in uw buurt!

Reanimatiepartners van de Hartstichting verzorgen reanimatiecursussen in het hele land. U krijgt les van een erkend instructeur van de Nederlandse Reanimatie Raad (NRR).

Wat leert u bij een reanimatiecursus?

In de basiscursus van ongeveer 4 uur komt aan bod:

• hoe u hartstilstand herkent en wat u dan als eerste doet
  • hoe u moet reanimeren en in welk tempo
  • hoe u een AED aansluit en bedient

Samen met andere cursisten oefent u alle reanimatiestappen op oefenpoppen en maakt u gebruik van een oefen-AED. Na afloop van de cursus ontvangt u een certificaat.

In de jaarlijkse herhalingscursus oefent u de vaardigheden opnieuw. Deze cursus duurt ongeveer 2 uur.

Meld u aan

Vindt u hier geen reanimatiecursus in uw buurt op korte termijn? Zoek dan op reanimatiepartner.nl.

Wat kost een reanimatiecursus?

Een reanimatiecursus kost gemiddeld  € 35,00 inclusief lesboekje. Een herhalingscursus kost gemiddeld € 15,00.

Belangrijk om te weten: diverse zorgverzekeraars vergoeden een reanimatiecursus via de aanvullende verzekering. Check dit bij uw verzekering. Meestal vindt u deze vergoeding onder het kopje 'preventieve zorg' of 'preventieve cursus'.

Lage kosten door inzet Reanimatiepartners Hartstichting

We werken met Reanimatiepartners, die geen winst maken. Hierdoor zijn de prijzen zo laag mogelijk. De cursusprijs is niet overal hetzelfde. Dit heeft te maken met verschil in kosten voor bijvoorbeeld zaalhuur en apparatuur.

Wie mag een reanimatiecursus volgen?

Er zijn geen toelatingseisen voor het volgen van een reanimatiecursus. Het is wel belangrijk dat u voldoende uithoudingsvermogen hebt, omdat reanimeren inspannend is. Reanimeren is niet moeilijk. Iedereen vanaf 14 jaar kan het leren en is hier lichamelijk en mentaal toe in staat.

Klapstuk   hartstichting   reanimatiecursus mei 2015 5
Controleren ademhaling
Klapstuk   hartstichting   reanimatiecursus mei 2015 9
Leren reanimeren
Klapstuk   hartstichting   reanimatiecursus mei 2015 27
Oefenen met een AED

Elk jaar een herhalingsles

Het is belangrijk elk jaar een herhalingscursus reanimatie te volgen, om alle vaardigheden weer eens goed te oefenen. Door herhalingslessen te volgen, blijft uw kennis op peil en gaan de handelingen in een noodsituatie als vanzelf. Zoek een herhalingsles in uw buurt

Reanimatie App

Maak na de reanimatieles gebruik van onze Reanimatie App om de kennis op peil te houden. Ook ontvangt u via deze app een reminder als uw certificaat bijna verlopen is.

Ook blijft u op de hoogte van de nieuwste inzichten en leert u reanimeren volgens de laatste richtlijnen.

Kunt u al reanimeren? Meld u aan als burgerhulpverlener

Als u een reanimatiediploma heeft, is het belangrijk om de vaardigheden bij te houden door het volgen van een jaarlijkse herhalingsles. En nog belangrijker: zet uw vaardigheden actief in en word burgerhulpverlener. Via een berichtje op uw mobiel kunt u een leven redden in uw buurt. Mooi en waardevol werk.

Lees wat een burgerhulpverlener doet

Aanmelden reanimatiecursus

De Hartstichting organiseert reanimatiecursussen en herhalingslessen op ruim 500 locaties in Nederland. Zoek een reanimatiecursus of herhalingsles in uw buurt en meld u aan.

Meld u aan

Feiten & cijfers

Elke week

Nederlanders krijgen een hartstilstand buiten het ziekenhuis

Bel

1-1-2

bij een hartstilstand

Leer reanimeren

4 uur

duurt een reanimatiecursus

Sarah

Wat ben ik blij dat ik kan reanimeren.